Gouden KIEM. Afbeelding | Shutterstock

Alle genomineerden Gouden KIEM van TU/e

Hoewel de winnaar pas op 4 december wordt bekendgemaakt tijdens het chemiecongres CHAINS, is nu al zeker dat de Gouden KIEM voor de beste chemische startup van het jaar 2018 naar Eindhoven gaat. Alle drie de genomineerde starters, Lusoco, Sponsh en Vertoro, zijn namelijk initiatieven van de TU/e. De winnaar van de Gouden KIEM strijkt 25.000 euro op.

foto Shutterstock

De Gouden KIEM wordt sinds 2014 uitgereikt door NWO en Holland Chemistry (voorheen bekend als Topsector Chemie) en staat open voor deelname door alle bedrijven in de chemische sector die drie jaar of korter bestaan en hun wortels hebben in een universiteit of HBO. De drie genomineerden van dit jaar zijn alle afkomstig uit TU/e-faculteit Scheikundige Technologie (ST). Voorgaande jaren wonnen ook al startups van de TU/e: FreshStrips (2017) en TUSTI (2016).

Lusoco

Lusoco B.V. ontwikkelt inkten en componenten voor het bedrukken van artistiek glas dat overdag energie produceert en 's nachts licht uitzendt. Lusoco is een initiatief van postdoc Jeroen ter Schiphorst uit de groep Functional Organic Materials and Devices en Teun Wagenmakers, die eerder betrokken was bij de startup PEER+, dat schakelbaar glas ontwikkelde.

De gebruikte technologie is gebaseerd op zogeheten luminescent solar concentrators die door onderzoeker Michael Debije in de genoemde groep is ontwikkeld, legt Ter Schiphorst uit: “Wij hebben nu een printtechniek ontwikkeld waarmee je een dunne laag lichtgevoelig materiaal in een gewenst patroon kunt aanbrengen.”

Het materiaal slaat overdag zonne-energie op, die het ’s nachts weer uitstraalt. Dat maakt de technologie geschikt voor bijvoorbeeld lichtgevende reclamebelettering. “Door het unieke opgloei-effect hoef je daar geen lamp op te zetten, en alle benodigde energie is dus duurzaam opgewekt.” De technologie is nog in de ontwikkelfase, maar Ter Schiphorst verwacht binnen twee jaar een verkoopbaar product te hebben.

Sponsh

Onderzoeker Catarina Esteves van Physical Chemistry ontwikkelde vijf jaar geleden een toevoeging voor katoen, waardoor dat materiaal een veelvoud van zijn eigen gewicht aan water kan vasthouden. Omdat zelfs in woestijnen ’s nachts als het voldoende afkoelt mist ontstaat, kan dit speciale katoen worden gebruikt om in droge gebieden water uit de lucht te halen. Sponsh B.V. probeert de technologie van Esteves op de markt te brengen als een nieuwe vorm van watervoorziening in met name droge kustgebieden, waar een vierkante meter katoen meer dan een liter water per nacht kan opleveren.

Vertoro

De mensen achter Vertoro B.V. zijn hoogleraar Emiel Hensen van Inorganic Materials Chemistry, promovendus Panos Kouris en Michael Boot, die eerder aan de TU/e CyclOx ontwikkelde – een toevoeging voor diesel die roetuitstoot tegengaat. Vertoro wil een platform zijn voor ruwe olie op basis van lignine, een stof die uit biomassa wordt gewonnen. Deze lignineolie kan – net als nu ruwe aardolie – niet alleen als brandstof dienen, maar ook als grondstof voor (bio)plastics en chemicaliën.