Muizenplaag dreigt aan de TU/e

De overlast door muizen in diverse gebouwen van de TU/e is het afgelopen jaar aanzienlijk toegenomen en volgens Monique Kuyck, hoofd Operational Services, is het op een slordige manier omgaan met voedsel één van de belangrijkste oorzaken. Alle gebouwen worden vrijdag 23 december grondig schoongemaakt en Kuyck hoopt studenten en medewerkers hiermee te attenderen op hun gedrag en de risico’s.

De ongediertebestrijder die de TU/e heeft ingeschakeld om de toenemende overlast van muizen in te dammen, heeft volgens Kuyck al laten weten dat het niet zinvol meer is om nog lokdozen of andere bestrijdingsmiddelen in te zetten. Kuyck: “Er slingert op de hele universiteit zoveel aangebroken voedsel rond, dat de muizen op deze manier niet meer kunnen worden bestreden. Als onze schoonmakers netjes op tijd de vuilnisbakken legen en vijf minuten later wordt er een grote stapel met nog half gevulde pizzadozen tegenaan gezet, begrijp je wel dat een lokdoos nog maar weinig aantrekkingskracht heeft op een muis.”

Volgens een interne memo die begin december aan de directeuren bedrijfsvoering en de gebouwenbeheerders is gestuurd, zijn er in 2016 bij de afdeling van Kuyck al ruim vijftig meldingen binnengekomen van muizenoverlast. Die zijn voornamelijk afkomstig uit het Paviljoen, Gemini en Vertigo, maar er bleken ook veel muizen aanwezig te zijn in de ruimtes van enkele studieverenigingen en in diverse keukens en pantry’s’. Volgens Kuyck neemt de overlast de laatste maanden ook sterk toe in andere gebouwen.

In de nota worden voorbeelden opgesomd van onzorgvuldig omgaan met voedselresten: los van de gedumpte pizzadozen gaat het dan om broodresten in verwarmingselementen, het opslaan van eigen voorraadjes brood en beleg op kantoor en de restanten van zelf georganiseerde borrels op vrijdagmiddag die een heel weekend blijven staan.

Ook de vele bouwactiviteiten op de campus en de hoge grondwaterstand op het terrein dragen bij aan het probleem, aldus de memo. Zorgen zijn er inmiddels over de gezondheidsrisico’s voor studenten en medewerkers. Iets waar ook de dienst AMVS (Arbo, Milieu, Veiligheid & Stralingsbescherming) zich al over gebogen heeft. Naast dat muizen de dragers van allerlei ziektes kunnen zijn, bestaat er ook het risico dat achtergebleven etensresten kunnen leiden tot een overmatige groei van schadelijke bacteriën en schimmels.

Bewustwording van het probleem en van de mogelijk risico’s is nu prioriteit nummer één, aldus Kuyck. “We wijzen mensen erop hun bureaus leeg achter te laten, dan zijn ze makkelijker schoon te maken. Etensresten moeten op het eind van de dag worden opgeruimd en in bureaus en kasten moet ook geen voedsel worden opgeslagen. Doe dat in goed afgesloten containers waar ongedierte niet bij kan. Heb je nadat de schoonmakers al langs geweest zijn nog etensresten die opgeruimd moeten worden, stop die dan zelf een plastic zak en deponeer die in een af te sluiten vuilcontainer. Ruim ook de vuile vaat op en stop die in de vaatwasser en verwijder de resten van dode planten.”

Vrijdag 23 december vindt er van vier tot zes uur ‘s middags voor het ingaan van de kerstvakantie een grote schoonmaakactie plaats in alle gebouwen op de campus. Kuyck: “Bestaat het risico dat vuilnisbakken in afgesloten kantoren blijven staan, dan vragen we mensen die na drie uur op de gang te plaatsen zodat onze mensen ze toch kunnen legen. Maar het belangrijkste is natuurlijk dat ook na de vakantie iedereen zich realiseert dat we het probleem alleen uit de wereld kunnen krijgen door bewust om te gaan met etensresten.”