Maarten Steinbuch krijgt eretitel Simon Stevin Meester

TU/e-hoogleraar Maarten Steinbuch krijgt dit jaar het Simon Stevin Meesterschap, de hoogste onderscheiding voor de technische wetenschappen in Nederland. Aan deze eretitel, toegekend door Technologiestichting STW, is een half miljoen euro verbonden, te besteden aan onderzoek.

Vanwege het 35-jarige bestaan van STW zijn er dit jaar twee winnaars. Naast Steinbuch krijgt ook Suzanne Hulscher van de Universiteit Twente de prijs.

Steinbuch en Hulscher krijgen de prijs voor hun technisch-wetenschappelijke onderzoek en de manier waarop zij bruggen slaan tussen wetenschap en praktijk, aldus de stichting. De laureaten ontvangen hun prijs tijdens het jaarcongres van STW, dat plaatsvindt op 24 november.

“Ik voel me zeer vereerd”, reageert Steinbuch op de bekendmaking. “De prijs onderstreept het belang van de verbinding die we moeten maken vanuit de wetenschap met de maatschappij en de industrie. Dat is waar ik voor sta. Het is een stimulans voor deze benadering dat ik nu deze prijs krijg.”

Maarten Steinbuch is hoogleraar Control Systems Technology aan de TU/e en heeft nationaal en internationaal veel aanzien voor het werk van hem en zijn groep op gebied van ‘advanced motion control’. Het gaat hierbij om de aansturing van zeer geavanceerde technische systemen, waarbij extreme accuratesse en snelheid vaak cruciaal zijn. Voorbeelden zijn machines voor productie van micro-elektronica en kernfusiereactoren. Ook worden in zijn groep geavanceerde chirurgierobots ontwikkeld, die nu via spin-offbedrijven de markt bereiken.

Hotspot

STW prijst de manier waarop Steinbuch bruggen slaat tussen wetenschap en bedrijfsleven, en die samen laat optrekken om maatschappelijke vraagstukken op te lossen. In zijn onderzoek werkt hij onder meer samen met ASML, Philips, TNO en Océ, alsook met veel mkb-bedrijven. Mede dankzij Steinbuch is Nederland een hotspot voor ontwikkelingen rondom elektrisch rijden, regeling van precisiesystemen en microchirurgie.

Vanwege zijn grote verdiensten heeft de TU/e Steinbuch in 2013 de eretitel universiteitshoogleraar toegekend. Daarnaast is hij wetenschappelijk directeur van het TU/e High Tech Systems Center en van het 3TU Research Centre High Tech Systems. Ook is hij bestuurslid van de sectororganisatie AutomotiveNL. Bij het grote publiek is hij bekend door zijn vele media-optredens.

STW kent het Simon Stevin Meesterschap toe sinds 1998. Eerdere winnaars aan de TU/e zijn Philip de Goey (2010), Jaap Schouten (2006), Arthur van Roermund (2004).

Bron: Persteam TU/e