Opening Academisch Jaar. Foto | Bart van Overbeeke

Opening Academisch Jaar: vol energie het nieuwe jaar in

De zomervakantie is nog maar amper (of net niet) begonnen, maar de werkgroep Opening Academisch Jaar is druk in de weer met het vervolg daarop. Vol energie het nieuwe jaar in - dat is wat de werkgroep op maandag 5 september wil uitstralen en meegeven met sprekers als Shell-topvrouw Marjan van Loon en muziek van onder andere The Partysquad. 'Dream. Dare. Do.' is het thema.

“We kennen het thema van het zestigjarig jubileum van de TU/e: Dream & Dare. Maar naast het willen en durven, wil je ook dat er dingen gaan gebéuren”, zegt Jelte Borsboom, vicepresident van de Federatie Studieverenigingen Eindhoven, die tevens deel uitmaakt van de werkgroep Opening Academisch Jaar. “We moeten doorpakken met die dromen, we moeten onze kennis in praktijk brengen: dat is een doel van de universiteit en dat is de boodschap van onze opening.”

Minister Henk Kamp (Economische Zaken), Hans Clevers (wetenschapper en voormalig president van de KNAW) en Marjan van Loon (president-directeur Shell Nederland) zullen tijdens de plechtigheid vertellen over de uitdagingen waarvoor zij hebben gestaan bij het verwezenlijken van hun dromen. “Marjan van Loon is bovendien alumna van de faculteit Scheikundige Technologie”, zegt Borsboom. “Ze is begonnen aan de TU/e, net als wij, en heeft nu een hoge functie binnen Shell. Dat is een motivatie voor alle studenten.”

Na de plechtigheid in het Auditorium, die afgesloten worden met de bekendmaking van de beste docent van het jaar in de bachelor- en in de masterfase, lopen de hoogleraren in cortège richting de markthal van MetaForum. “Daar begint het feest om te vieren dat het academisch jaar begint”, zegt Borsboom. “We willen laten zien dat studenten er weer tegenaan moeten gaan. We gaan het dóen!”

Het wordt ook een leuk feest voor medewerkers, verzekert Borsboom. “We hebben een avondvullend programma met echte entertainers. Onder andere het dj-duo The Partysquad en coverband Hot Town zullen zorgen dat we samen een mooi feestje kunnen vieren. Bovendien is de eerste vijftienhonderd liter bier en fris gratis.”

De catering wordt verzorgd door studieverenigingen Thor (Electrical Engineering) en Van der Waals (Technische Natuurkunde). Er komt een verkooploket waar munten tachtig cent kosten, en er komen wagens voor friet, hamburgers en gezonde broodjes. Het feest duurt tot half twaalf.

De opening is op 5 september vanaf 16.00 uur ook te volgen via een livestream.