Van centrum naar Strijp-S of HTC via stadskabelbaan

Van centrum naar Strijp-S of HTC via stadskabelbaan

“De gondels zweven geruisloos over het winkelend publiek van de Piazza en het terras bij Usine, waarna ze steeds hoger stijgen, zodat je ter hoogte van het Philips Stadion een unieke blik op het speelveld kunt werpen met rondom een spectaculair panorama op de skyline van Eindhoven, zoals nooit eerder mogelijk. Daarna daal je geleidelijk weer af naar Strijp-S.”

Het lijkt het begin van een science-fiction-story uit de jaren vijftig van de vorige eeuw, maar het is een serieus plan van Tim Kouthoofd van Bygg Architecture en PlugIn City. Hij heeft 'zijn' Luchtbrug Eindhoven ingediend voor de Ideeënvijver, een wedstrijd die moet leiden tot innovatieve oplossingen voor mobiliteit tussen het centrum en Strijp-S. In de eerste reacties op het ontwerp kwamen al allerlei ideeën om het niet bij een lijn tussen het centrum en Strijp te laten, maar bijvoorbeeld ook de High Tech Campus bij het traject te betrekken.

Kouthoofd: "De kabelbaan wordt aangedreven via de middelste (en tevens hoogste) mast, die uitsteekt boven de kruinen van het bomenplantsoentje tussen het spoor, de PSV-laan en de Vonderweg. Hierdoor kunnen de opstapstations compact en elegant worden vormgegeven."

Aan de stroomvoorziening is ook gedacht. "De aandrijfmast wordt voorzien van een verticale windturbine, die elektriciteit opwekt. Er ligt een grote kans voor innovatieve bedrijven in de slimste regio om de kabelbaan samen met bijvoorbeeld de TU/e te ontwikkelen."

Luchtbrug Eindhoven heeft een begin- en eindpunt om passagiers in en uit te laten stappen en daartussen drie slanke masten. Er is verder geen infrastructuur nodig en de bestaande publieke ruimte blijft volledig beschikbaar voor andere, mooie ontwikkelingen, aldus de bedenkers.

Kouthoofd en zijn collega Piotr Szczesniak haalden hun inspiratie uit Barcelona, London, New York en Rio de Janeiro: allemaal steden met een stadskabelbaan. Ze willen van Luchtbrug Eindhoven een attractie van internationale allure maken.

"Tijdens grote evenementen, zoals de Dutch Design Week, Koningsdag en GLOW, zal die de beleving van de stad als open festivalterrein versterken. Maar ook tijdens de normale winkeldagen is het voor het steeds internationalere winkelpubliek een extra verwennerij om na het shoppen, culinair Strijp-S per Luchtbrug te verkennen."

Een andere Eindhovense ontwerper, Remco van de Craats van architectenbureau Edhv, lanceerde vorig jaar nog het plan om de vervoersmogelijkheden in de stad juist ondergrónds te verruimen, met een compleet metronetwerk.

Bron: e52.nl

Deel dit artikel