Meer dan alleen een eetcafé in Luna

De plannen van het studententeam dat onder in woontoren Luna een horecagelegenheid wil opzetten, worden met de dag concreter. Vrijdag 24 juni probeert Team Bar Potential het Universiteitsfonds (UFe) met een sluitend businessplan ervan te overtuigen hen 100.000 euro te schenken voor de opstartkosten. Pas in september beslist het College van Bestuur of de studenten hun plannen ook echt mogen gaan verwezenlijken.

Dienst Huisvesting heeft het afgelopen jaar met diverse partijen oriënterend gesproken over mogelijke interesse om een bar te exploiteren in het verbouwde Potentiaal, dat sinds kort door het leven gaat onder de naam Luna. Het waren partijen waarbij de interesse al dan niet commercieel van aard was. “Uiteindelijk is besloten om het studenteninitiatief van Team Bar Potential de kans te gunnen een businessplan te maken voor horeca in de Plint van Potentiaal", vertelt Veronique Marks, hoofd van Dienst Huisvesting.

De Plint is de naam voor de verdiepingen -2 tot en met +1. Marks: "Uitgangspunt is dat de bar een belangrijke rol gaat spelen bij de ontmoetingen tussen leden van de cultuurverenigingen, de (internationale) studenten van de TU/e en Fontys en de bewoners van de twee wooncomplexen op de campus.” Naast woontoren Luna is dat het nieuwe wooncomplex Aurora van Vestide, waar na de zomervakantie driehonderd bewoners zullen intrekken.

Die rol van ontmoetingsruimte sluit precies aan bij de uitgangspunten van Team Bar Potential. Alle teamleden hadden of hebben bestuursfuncties in een cultuurvereniging in de Bunker. Nic van Kooten, teamlid en student Technische Bedrijfskunde: “De bar zal de catering verzorgen voor het congrescentrum dat ook in de Plint komt, maar in de eerste plaats moet het een ontmoetingsruimte worden. Voor ons is het belangrijk dat we klantvriendelijke prijzen kunnen vragen en dat we activiteiten van studentenverenigingen ondersteunen. Als dat niet gaat lukken, kunnen we geen meerwaarde bieden. Dan kan de universiteit er net zo goed een commerciële partij in zetten.”

Volgens Veronique Marks is op dit moment nog geen besluit gevallen, omdat het businessplan en het concept voor Bar Potential nog niet definitief is aangeboden aan de TU/e. Het team heeft er alle vertrouwen in dat hun businessplan, waar nog iedere dag aan wordt geschaafd, goed is. Mede-initiator Chantal Boom: “We laten het checken door het TU/e Innovation Lab en door horecaondernemers en voor de financiën krijgen we hulp van een externe coach. Van die partijen horen we dat we het goed doen en dat onze plannen realistisch zijn.”

Verwachte omzet

De exploitatie van de bar is een serieuze zaak. “De verwachte omzet op jaarbasis is een half miljoen euro", vertelt Van Kooten, die belast is met het financiële deel van de plannen. “We worden een op zichzelf staande stichting met daarboven een Raad van Toezicht. Die omzetverwachting is gebaseerd op ervaringen met de Bunkerbar, cateraar Eurest, de kantine van het Studentensportcentrum en diverse  koffiezaken in de stad. Op de loonlijst van Bar Potential komt straks een bedrijfsleider en eventueel ook een kok.” Volgens Van Kooten moeten over veel zaken nog afspraken gemaakt worden. Bijvoorbeeld over de vraag wie voor de verzekering zorgt, wie de beveiliging regelt of wie de schoonmaak doet.

Om van de lege ruimte die zij straks van de TU/e gaan huren een gezellige horecagelegenheid te maken, is veel geld nodig. Een ton hebben ze aangevraagd bij het Universiteitsfonds (UFe) van de TU/e, het CvB heeft een lening toegezegd en verder verwachten de studenten geld uit crowdfunding in de vorm van giften en privaatinvesteringen. Ook denken ze aan sponsoring door leveranciers.

Van Kooten: “Meer dan die eenmalige initiële investering vragen we niet. Als het eenmaal loopt, verdienen we genoeg voor de lopende kosten.” Ondanks de komst van Starbucks en betere koffieautomaten houdt Bar Potential vast aan het idee ‘de beste koffie van de campus' te serveren. “Met een kopje op een schoteltje. We vinden het belangrijk dat de bar overdag een ontmoetingsplek is waar je met koffie op een terras kunt zitten”, aldus Van Kooten.

Op vrijdag 24 juni houden de studenten een pitch tijdens de bestuursvergadering van het UFe. Met een powerpoint van een kwartier gaan ze volgens Boom “vechten voor ons leven”. Vanuit het UFe laat men weten op dit moment nog geen commentaar te willen geven op de aanvraag en eerst de pitch van 24 juni af te wachten. Nog tijdens de bestuursvergadering zal over de aanvraag een beslissing worden genomen.

De oplevering van de Plint is inmiddels uitgesteld. De openingsdatum van de horecagelegenheid en het moment dat de cultuurverenigingen van de Bunker naar Luna verhuizen, is nu vastgesteld op het voorjaar van 2017. De woontoren, met driehonderd woonunits die boven de eerste verdieping zitten, wordt geopend op 26 augustus van dit jaar. De kamers gaan per 1 september in de verhuur.

Op de vloeren -2, -1, 0 en +1 komen behalve een horecagelegenheid ook ruimtes voor de cultuurverenigingen, een congreszaal, een kinderdagverblijf, een huisartsenpost en Euflex, het uitzendbureau dat deel uitmaakt van de TU/e Holding. Voor al deze instellingen wordt het casco op 1 december aanstaande opgeleverd.