
- Onderzoek , Student
- 23/03/2016
“Hoe dat geld precies ingezet gaat worden, is nog niet duidelijk”, zegt Remco van der Hofstad van het Platform Wiskunde Nederland (PWN) en hoogleraar aan de TU/e-faculteit Wiskunde & Informatica. “Maar het moet echt naar ondersteuning van wiskundig onderzoek. We zouden bijvoorbeeld jonge mensen kunnen aanstellen of internationale samenwerking kunnen stimuleren.”
Want hoewel de wiskunde volgens het PWN “het onmisbare fundament van wetenschap, technologie en een groot deel van de maatschappij” is, komt het fundamentele onderzoek in de knel. Verder vinden wiskundigen moeilijk aansluiting bij de topsectoren en halen ze weinig geld uit Europese wetenschapsprogramma’s.
Wetenschappers zouden steeds meer tijd kwijt zijn aan lesgeven. In 2015 begonnen volgens de Keuzegids Universiteiten 697 studenten aan een bacheloropleiding wiskunde of technische wiskunde. In 2010 waren dat er nog 353.
Tijd dus voor een ‘Deltaplan voor de Nederlandse wiskunde’ met plannen voor onderwijs, onderzoek en voor de versterking van banden met andere disciplines en het bedrijfsleven. In het document staan ook aanbevelingen voor de lerarenopleidingen wiskunde en ideeën voor gespecialiseerde vakken voor niet-wiskundestudenten.
Het Deltaplan is maandag aangeboden aan onderwijsminister Jet Bussemaker. Zij kondigde aan dat een speciale ‘Wiskunderaad’ nu gaat kijken hoe alle plannen precies worden uitgewerkt.
Discussie