Meer TU/e-vakgebieden in top-100 QS-ranking

Meer vakgebieden TU/e in top-100 QS-ranking

De TU/e is bezig aan een opmars in de 'QS World University Rankings 2016 by subject'. Van de tien onderzochte vakgebieden zijn er dit jaar vijf hoger op de lijst terug te vinden. Acht vakgebieden van de TU/e behoren daarmee tot de honderd besten ter wereld. De QS Intelligence Unit beoordeelde 4.226 universiteiten wereldwijd - ruim 700 meer dan in 2015.

Het onderzoeksbureau QS baseert zich enerzijds op de mening van onderzoekers en werkgevers, anderzijds op het aantal keren dat onderzoeken geciteerd worden. Het is de zesde keer dat deze ranglijst per deelgebied wordt uitgebracht.

Volgens de dinsdag gepubliceerde 'QS World University Rankings 2016 by subject' behoren namens de TU/e de vakgebieden Architecture/Built Environment en Statistics & Operational Research tot de wereldtop. Van de 36 deelgebieden die QS dit jaar in totaal onder de loep nam, is de TU/e in 10 opgenomen.

Rector Frank Baaijens is tevreden dat de TU/e zich wereldwijd kan meten met de concurrentie. “Onze plaats in de QS-lijst per vakgebied is voor de TU/e belangrijk met het oog op het aantrekken van getalenteerde buitenlandse studenten. Dit geldt met name voor studenten die op zoek zijn naar een specifieke opleiding met een goede reputatie. Bij hun keuze speelt ook de verhouding tussen prestatie en studiekosten een rol.”

Onderzoeksmethode

Het onderzoeksbureau QS nam voor deze ranglijst 4.226 universiteiten wereldwijd mee in hun beoordeling. Daarbij baseert het zich op een aantal criteria: Academic Reputation, Employer Reputation, Citations per Paper (oftewel citatie-index) en de H-index Citations, oftewel de Hirsch-index (een vak-afhankelijke index die de 'carrière-impact' van de publicaties van een wetenschappelijk onderzoeker meet). Ook het internationale karakter en de verhouding staf-studenten aan de universiteit telt mee.

De gepubliceerde ranking van vandaag is een naar deelgebieden uitgesplitste ranglijst van de algemene QS World University Ranking, die afgelopen najaar uitkwam. Die lijst wordt beschouwd als één van de invloedrijkste ranglijsten van universiteiten voor internationale studiekiezers.

Bron: Persteam TU/e