TU/e stijgt op ranglijst QS

De TU/e staat dit jaar op plaats 104 van de QS World University Rankings en is daarmee volgens QS de op twee na beste universiteit in Nederland. De TU/e is de afgelopen vijf jaar gestaag circa vijftig plaatsen gestegen op deze ranglijst en is dit jaar de sterkste stijger onder de Nederlandse universiteiten.

Volgens QS behoort de TU/e met haar 104de plaats ook tot de beste 1-procent van de 26.000 universiteiten wereldwijd. De samenstellers de QS-lijst kijken naar een aantal indicatoren, waaronder de relatieve wetenschappelijke impact, gemeten met het aantal citaties per wetenschappelijk medewerker. Vooral op dit aspect doet de TU/e het bijzonder goed, met plaats 56 wereldwijd.

Ook wat betreft de indicator 'percentage internationale staf' behaalt de Eindhovense universiteit een hoge notering (plaats 72). Minder goed scoort de TU/e qua hoeveelheid internationale studenten, en met de indicator 'academische reputatie'.

“We zijn blij met de stijging op deze ranglijst”, zegt TU/e-rector Frank Baaijens in een eerste reactie. “Vooral de erkenning van de excellente kwaliteit van het onderzoek is een geweldig compliment aan onze medewerkers. Wat daar echter nog bij achterblijft is onze internationale academische reputatie. Daar ligt nog een unieke kans voor de TU/e.”

Bron: Persteam TU/e