Tweeduizend theelichtjes voor Earth Hour

Het GO Green Office van de TU/e deelt de komende dagen tweeduizend theelichtjes uit aan studenten en medewerkers om aandacht te vragen voor Earth Hour, op zaterdag 19 maart. Het idee is dat die avond wereldwijd één uur lang het licht en zoveel mogelijk elektrische apparaten worden uitgeschakeld.

Het uitdelen van de theelichtjes is de eerste publieke activiteit van het GO Green Office aan de TU/e. Het bureau, gestart in september 2015, verwacht vanaf vandaag zo’n tweeduizend exemplaren te verspreiden. TU/e’ers worden hiermee opgeroepen om mee te doen aan Earth Hour, een internationale campagne op initiatief van het Wereld Natuur Fonds. Doel is mensen wereldwijd bewust te maken van de opwarming van de aarde en van wat ze zelf kunnen doen om het tij te helpen keren. Komende zaterdag, 19 maart, is de tiende editie van Earth Hour.

De uitgedeelde theelichtjes zijn gemaakt van gerecyclede oliën en vetten, vertelt TU/e-masterstudente Akshaya Prabakar, ‘sustainable change agent for communication and community’ bij het GO Green Office. Op de theelichtjes vinden TU/e’ers een sticker met QR-code die hen wijst op een fotowedstrijd via Facebook. Studenten en medewerkers worden opgeroepen een foto van hún ‘uur bij kaarslicht’ te maken. De maker van de foto met de meeste likes op de hiervoor opgezette Facebook-pagina wint een oplader op zonne-energie.

Prabakar is sinds november betrokken bij het GO Green Office van de TU/e, dat inmiddels negen teamleden telt. “Het idee van duurzaamheid als geïntegreerd onderdeel van het dagelijks leven, of het nu via eten, water, afvalverwerking of je hele manier van leven is, fascineerde me. Eerder dacht ik bij duurzaamheid eigenlijk alleen aan energie; GO heeft me een bredere kijk op het onderwerp gegeven.”

Het GO Green Office wil mensen aan de TU/e volgens haar bewust maken van hun dagelijkse gewoontes en de keuzes die ze daarin hebben: “Iedereen kan vanuit zichzelf bijdragen aan de zorg voor onze planeet.” Zelf is de masterstudente onder meer vegetariër, neemt ze haar eigen tassen mee naar de supermarkt “en ik zorg dat ik geen water verspil”.

Earth Hour is in de ogen van Prabakar “niet meer dan een startpunt en een manier om mensen te motiveren zich ergens aan te verbinden, ten behoeve van de aarde. Het is méér dan alleen het uitdoen van de lampen en het branden van kaarsen; het gaat vooral om samenkomen voor een gezamenlijk doel”. Want, zo zegt ze: “Of het nu is omdat Leonardo DiCaprio het zegt of anderszins: we weten inmiddels allemaal dat klimaatverandering realiteit is. En we moeten, ook hier in Eindhoven, érgens en desnoods klein beginnen om dat probleem op te lossen”.

De theelichtjes worden vandaag en de komende dagen onder lunchtijd uitgedeeld in MetaForum en het Auditorium.