TU/e wil nog eerlijker worden

De TU/e wil een nog ‘eerlijkere’ universiteit worden, met onder andere méér fairtrade-producten en een zo duurzaam mogelijke bedrijfsvoering. Morgen, donderdag 12 mei, wordt bij wijze van kick-off een fairtrade-proeverij gehouden. Collegevoorzitter Jan Mengelers ondertekent hier de intentie van de TU/e tot het verkrijgen van het certificaat ‘Fair Trade University’.

Duurzaam, met respect voor mens en milieu, geproduceerde producten waarvoor producenten een eerlijke prijs hebben gekregen: fairtrade in een notendop. Sinds september 2010 kunnen Nederlandse hogescholen en universiteiten die zichtbaar fairtrade ‘bedrijven’, hiervoor een officieel stempel verdienen.

‘Fairtrade Universiteiten en Fairtrade Hogescholen’ maakt deel uit van de al langer bestaande campagne ‘Fairtrade Gemeenten’. Dit initiatief wil zoveel mogelijk gemeenten, bedrijven, organisaties, winkeliers, consumenten en dus ook hoger-onderwijsinstellingen inspireren om te kiezen voor eerlijke handel.

Ook de TU/e wil zich nadrukkelijker en openlijker aan fairtrade verbinden, stelt Daniëlle Dikhoff van het GO Green Office. Met steun van het College van Bestuur en de Stuurgroep Duurzaamheid gaat GO Green Office zich voor het certificaat inzetten. Hiervoor moet de universiteit onder andere activiteiten opzetten rond het thema en studenten en medewerkers informeren over de ambities en gezette stappen.

Maar het belangrijkste criterium voor het certificaat is uiteindelijk toch het gebruik van fairtrade producten. Zo moet zestig procent van alle door een onderwijsinstelling ingekochte koffie en thee voldoen aan de internationale criteria van eerlijke handel én moet het College van Bestuur ertoe beslissen dat binnen vijf jaar álle koffie en thee volledig ‘eerlijk’ is. Daarnaast moeten in de kantines minstens vier fairtrade producten worden aangeboden.

Volgens Monique Kuyck , hoofd Operational Services bij Dienst Interne Zaken, voldoet de TU/e overigens al ruimschoots aan die laatste criteria. “Ik sta niet in voor wat diensten en faculteiten wellicht zelf nog inkopen, maar alle centraal ingekochte warme dranken, uit de automaten of via onze catering, zijn honderd procent duurzaam.” Van de kantineproducten draagt nu al zeker een kwart (“maar dat zeg ik uit mijn hoofd”) op de een of andere manier een duurzaam label, aldus Kuyck.

Bewustwording

Al hoeft het inkoopbeleid er dus niet voor op de schop, de TU/e ziet volgens Dikhoff zeker toegevoegde waarde in het nagestreefde fairtrade-certificaat; namelijk een kans tot het creëren van meer bewustwording. “Het draagt hopelijk bij aan een groter besef bij studenten en medewerkers van waar onderwerpen als fairtrade en duurzaamheid over gaan en aan een grotere maatschappelijke betrokkenheid. En ook al voldoen we al aan de criteria: er zijn nog genoeg producten die kunnen worden vervangen door een fairtrade-variant en ook de bedrijfsvoering kan vást nog gestroomlijnder.”

Donderdag wordt de campagne aan de TU/e afgetrapt met de Fair Trade Day, met een proeverij op het KOE-veld (voor het gebouw Vertigo). Van 12.00 tot 14.00 uur kunnen voorbijgangers onder andere proeven van gratis eerlijke koffie en kleine repen Tony’s Chocolonely. Ook worden eetbare flyers met de 'eerlijke' boodschap uitgedeeld.

Vanavond, woensdag 11 mei, wordt vanaf zes uur in de Common Room in MetaForum tijdens een filmavond de documentaire ‘The True Cost’ vertoond. In het najaar wordt verder een Fair Trade Week gehouden, waarin de TU/e het beoogde Fairtrade-certificaat daadwerkelijk uitgereikt hoopt te krijgen. Het GO Green Office hoopt de aanvraag voor dit certificaat uiterlijk half september in te dienen bij de gemeente Eindhoven.