Wageningen voegt zich bij technische universiteiten

Wageningen Universiteit sluit zich aan bij het samenwerkingsverband van de technische universiteiten in Nederland. De zogenoemde 3TU gaat vanaf vandaag verder als 4TU.

De 3TU.Federatie was een samenwerkingsverband van de drie technische universiteiten in Nederland: Delft, Eindhoven en Twente. Vanaf vandaag voegt ook Wageningen zich bij deze groep en wordt de 3TU een 4TU.Federatie.

Het samenwerkingsverband van de TU’s werd opgericht in 2007 en leidde tot vijf gezamenlijke masteropleidingen en negen onderzoekscentra. Ook delen ze een datacentrum, waar Wageningen al aan meedeed.

Met de toetreding van Wageningen Universiteit komen cross-overs in beeld tussen high tech en agri & food en op het gebied van water en milieu. Voor de toekomst wordt gekeken naar gezamenlijke onderzoeksprogrammering op gebieden als: data-collectie en data-analyse om de duurzaamheid en de veiligheid van de voedselproductieketen te waarborgen; systeemontwerp en -integratie van de voedselproductieketen; robotica om kwetsbare producten te kunnen hanteren; mobiele persoonlijke hulpmiddelen gericht op leefstijl, sport en gezondheid; nabootsing van fotosynthese in nieuwe materialen als energiebron en ethische implicaties van technologische innovaties.

De universiteiten verwachten dat er vanaf 2017 de eerste gezamenlijke activiteiten onder de vlag van 4TU zullen plaatsvinden. Ze voorzien vooral interessante samenwerking tussen technici, voedselonderzoekers en milieuwetenschappers.