Docenten mikpunt voor gefrustreerde Calculus-studenten

Gezakt voor Calculus, of ploeterend met de hakken over de sloot? Nog alle ochtenden de wallen onder de ogen aan het wegpoederen na eindeloze nachtelijke achtervolgingen door bloeddorstige differentiaalvergelijkingen? Je kans op wraak is nabij - en die wraak is uiterst zoet, met een spons vol slagroom recht in het gezicht van je docent.

Een dubbel goed doel dient de actie, donderdagmiddag op het KOE-veld voor het Auditorium. Calculus-volgers kunnen hun frustraties van het voorbije kwartiel van zich af werpen en de euro die hen dat (voor drie sponzen) kost, gaat ook nog eens naar een goed doel. Gekozen werd voor Sint voor elk Kind, dat ook kinderen uit minderbedeelde gezinnen een cadeautje in hun schoenen wil bezorgen.

De actie is bedacht door vijf studenten van verschillende opleidingen die, samen met een paar honderd anderen, de USE-leerlijn Technology Entrepreneurship volgen. Een inmiddels vertrouwd onderdeel van het vak is dat ze in groepjes op pad gaan met een startbedrag van vijf euro, om vervolgens in een paar uur tijd zoveel mogelijk (financiële of maatschappelijke) waarde te creëren.

Judith te Selle (studente Sustainable Innovation) en haar groepsgenoten wisten al snel dat ze deze opdracht aan een goed doel wilden koppelen. “Je kunt ook iets doen voor je eigen portemonnee, dan heb je straks een tientje - en dán? Dan voel je je ook niet echt tevreden. Zeker in deze tijd van het jaar is het goed om iets voor een ander te doen, vinden wij.”

Ergens eten of drinken verkopen, dat werd 'm niet: “Dat doen al zoveel groepjes”. De aandacht trekken met bijvoorbeeld een opvallende recordpoging op de campus was volgens Te Selle in tijd gewoon niet haalbaar.

En toen waren daar, aan de brainstormtafel van groep 68, opeens de voelbare naweeën van Calculus, traditiegetrouw een struikelblok voor veel eerstejaars. Ook de toets die velen toch best aardig dachten te hebben gemaakt, viel afgelopen kwartiel een beetje tegen, weet Te Selle, die als studentmentor zelf mede-TU/e’ers begeleidt.

Oftewel: doelgroep genóeg voor een ludieke wraakactie, met docenten Michiel Hochstenbach en Emiel van Berkum als letterlijke mikpunten. Vrijwillig ‘hangend’ aan een inderhaast in elkaar geknutselde schandpaal krijgen ze sponzen met slagroom op zich afgevuurd. Groep 68 kreeg hiervoor dertig bussen slagroom gesponsord door de campussupermarkt van Spar, de sponzen (“natuurlijk een duurzaam product”) worden geleend.

Universitair hoofddocent Hochstenbach heeft al sinds maandag een tas met schone reservekleding klaarstaan in zijn kantoor: “Ik ben op het ergste voorbereid”. Hij stelde zichzelf desondanks graag beschikbaar als slachtoffer. “Het is een origineel en ondernemend idee én het is voor een goed doel. Bovendien moet ik zelf altijd vreselijk lachen om filmpjes, zoals vroeger al met de Dikke en de Dunne, waarin mensen elkaar taarten in het gezicht gooien.”

Hij hoopt passanten morgen nog wat éxtra te motiveren middels een kleine onderlinge strijd met collega-docent Van Berkum. “Hij is voor PSV, ik ben voor Feyenoord. Met dat soort teksten kunnen we de feestvreugde misschien nog wel wat vergroten.” Potentiële werpers zouden er, kijkend naar het gemiddelde slagingspercentage voor Calculus, in elk geval genoeg moeten zijn. Hochstenbach, die best van slagroom houdt, zit er niet mee: “Ik ga ervan genieten”.

Groep 68 hoopt met zijn actie zo’n honderdvijftig euro op te halen voor Sint voor elk Kind. Te Selle: “Maar als ik voor mezelf spreek, dan hoop ik stiekem op nog een beetje méér”. Het slagroomsponswerpen voor het Auditorium begint donderdagmiddag om 15.30 uur, zie ook het Facebook-evenement voor meer informatie.