Hal van het Auditorium wordt pop-up tentamenzaal

De hal van het Auditorium wordt maandag als proef ingezet als tijdelijke tentamenzaal. Die ochtend stort een recordaantal van maar liefst 2.400 eerstejaars studenten zich verspreid over de campus op de eindtoets voor het basisvak Calculus; 114 van hen worden gestationeerd in genoemde open hal.

De instroom van studenten aan de TU/e groeit. Dit brengt onder meer met zich mee dat het zoeken van ruimtes voor het afnemen van het tentamen Calculus een steeds complexere puzzel wordt.

In de hal van het Auditorium zullen maandagochtend 114 eerstejaars van negen tot twaalf uur zitten te zweten op dit tentamen. Medewerkers in de kantoorruimtes op de ring rondom de hal wordt verzocht om het lopen op de omloop die maandagochtend zoveel mogelijk te beperken. Ook dient het gebouw betreden en verlaten te worden aan de kant van de Dommel. De kantine in het Auditorium is de hele dag gesloten.

"We ontkomen er niet aan deze mogelijkheid uit te testen"

Volgens tentamencoördinator Ron Tempelaars is de hal in het recente verleden al tweemaal ingezet als tentamenzaal, “maar dat was tot nu toe ’s avonds, wanneer het gebouw al verlaten was. De laatste keer dat we dat ook overdag gedaan hebben, is volgens mij al zeker tien of vijftien jaar geleden. Maar doordat het aantal studenten elk jaar blijft toenemen, ontkomen we er niet aan om nu ook deze mogelijkheid uit te testen”.

Tempelaars zegt dat de hal eigenlijk ruimte zou kunnen bieden aan ruim driehonderd studenten, maar dat de drie zwarte platformen die er onlangs in geplaatst zijn, dat onmogelijk maken. “Per platform kost het bijna drie uur om die af en weer op te bouwen en het is ook iets dat je niet te vaak moet doen met dit soort constructies.”

Mocht de proef met het inzetten van de hal gunstig uitpakken, dan zou dat in de toekomst vaker kunnen gebeuren. “Maar dat is afhankelijk van een reeks van factoren”, aldus Tempelaars, “en die zullen we na maandag nauwgezet gaan bekijken”.