De Markthal als Living Lab. Foto | Bart van Overbeeke.

TU/e maakt zich op voor GLOW

De voorbereidingen op de campus voor GLOW zijn in volle gang. De bezoekers krijgen op de Science route, die grotendeels over het TU/e-terrein loopt, tien projecten te zien die studenten en medewerkers hebben gemaakt. Ook aan enkele projecten in de stad hebben TU/e’ers of alumni gewerkt. Het lichtfestival GLOW wordt van 12 tot en met 19 november gehouden.

De bierkrattendoolhof bij het Auditorium, gemaakt door de jubilerende studievereniging Simon Stevin, staat al grotendeels in de steigers. Morgen wordt er weer een grote lading met nieuwe bierkratjes verwacht.

Sinds een week of twee wordt tot bovenin de metershoge schoorsteen geklommen om meer dan 10.000 ledjes op te hangen. De initiatiefnemers van LumenUs hebben hulp gekregen van vrijwilligers om hun interactieve project af te krijgen.

Kortom; er wordt overal met man en macht gewerkt om alles op tijd af te krijgen. De meeste faculteiten en verschillende studieverenigingen zijn bij de projecten betrokken. Alle installaties op de campus hebben onderzoekscomponenten. Dat was een van de eisen van Gerrit Kroesen, decaan van de faculteit Technische Natuurkunde en coördinator van de TU/e-projecten.

Verder zijn onder anderen Annelies Verschuren-Dirks (evenementenorganisator aan de TU/e), Jovita Moerel (Equipment and Prototype Center) en Philip Ross (Intelligent Lighting Institute) er nauw bij betrokken. De Glow Science route telt 3,2 kilometer.

Ook op het gebied van beveiliging moest van alles worden ingeregeld. In het bijzonder is dat van toepassing op het project Exploding Wire, waarbij iedere vijftien minuten een bliksemstraal van honderd meter lang wordt gecreëerd. Met voedingen die in twee containers staan aan weerskanten van het veld, wordt spanning opgewekt. Aan de ene kant komt er 200.000 volt op te staan en aan de andere kant min 200.000 volt. De TU/e heeft vooraf het nodige werk moeten verzetten om onder meer de organisatie van GLOW van de veiligheid te kunnen overtuigen. De bezoekers worden bij het grasveld voor FLUX op afstand gehouden.

Ook buiten de campus zijn verschillende TU/e'ers en alumni actief. TU/e-alumni Troy Reugebrink en Wisse Trooster maakten bijvoorbeeld met medewerking van het Intelligent Lighting Institute de installatie Lucio Linea, waarbij het lijkt alsof miljoenen vuurvliegjes boven de straat zweven.

Alle gebouwen aan de GLOW-route gaan dicht vanaf 18.00 uur. De avondcolleges worden gehouden in gebouwen op de campus die niet direct langs de route liggen. Studenten en medewerkers moeten zich met hun campuskaart legitimeren om daar naar binnen te kunnen.

Aan De Zaale mogen vanaf 18.00 uur geen auto's meer geparkeerd staan. De campus is vanaf dat tijdstip met de auto ook niet meer toegankelijk vanaf de John F. Kennedylaan. Wel kan de campus nog aan die kant verlaten worden met de auto (indien geparkeerd is op P1 bij het Auditorium).

GLOW start dagelijks om 18.30 uur en is op vrijdag en zaterdag tot 00.00 uur te bezichtigen, van zondag tot en met donderdag tot 23.00 uur.