Jarig Simon Stevin bouwt bierkrattendoolhof voor GLOW

Van teleurstelling over een al geclaimd stukje TU/e-terrein naar een prominent podium met zo’n 750.000 toeschouwers. Zo verging het studievereniging Simon Stevin, die komend jaar haar zestigste verjaardag viert en nu onverwachts schittert als 'side-project' tijdens GLOW met een doolhof van bierkratten.

Het bierkrattendoolhof was de voorbije maanden, tot de wissel-ALV van woensdagavond, misschien wel één van Simon Stevins best bewaarde geheimen. “Alleen het vorige en nieuwe bestuur en de lustrumorganisatie wisten ervan”, aldus Sef Achten, secretaris van de lustrumcommissie.

Hij en projectleiders Jeroen Jansen en Tim Jansen zijn uiterst vrolijk onder alle geheimzinnigdoenerij rond het twaalfde lustrum ‘Van Oneindelicke Cracht’. Afgelopen mei begonnen de werktuigbouwers met de voorbereidingen voor het jubileumjaar, dat traditiegetrouw geopend zou worden met een ‘lunchtijd-stunt’ ergens buiten op de campus. We bouwen een bierkrattendoolhof, zo was het idee - eerder ergens gezien op een festival.

De TU/e-brandweer en Dienst Huisvesting gingen vlot akkoord, maar het beoogde grasveld voor Gemini bleek tijdens een volgend overleg onverwachts een probleem. De stek was geclaimd door lichtkunstfestival GLOW, dat eens in de vijf jaar over het universiteitsterrein voert en nu een lelijke schaduw dreigde te werpen over het feestje van de studenten.

De lustrumorganisatoren trokken de stoute schoenen aan en contacteerden GLOW - hoopvol om hun beoogde plekje toch voor één middag te kunnen ‘lenen’. Maar daar bleek men zo enthousiast over het studentenproject, dat Simon Stevin zijn plannen mocht ontvouwen tijdens de eerstvolgende vergadering over GLOW. “Allemaal superprofessionele presentaties van allerlei grote projecten - en toen kwam Jeroen met zijn A4’tje met daarop een geprint fotootje van een doolhof uit 2012”, grijnst Sef.

Na die vergadering, waarin werd besloten het doolhof op te nemen als ludiek side project van GLOW, kwam alles in een stroomversnelling, vertelt Tim. “In twee, drie weken hebben we ontzettend veel geregeld; het hele doolhof gesimuleerd en doorgerekend, alles technisch en financieel onderbouwd. Het logistieke niveau schóót omhoog.”

Nu is ‘Het Oneindelicke Labyrint’, zoals het doolhof voluit heet, één van de projecten die tijdens GLOW op de campus te zien zijn. Ruim 11.000 grote bierkratten zijn ervoor nodig, die op het KOE-veld tussen Vertigo en Auditorium samen een bouwwerk van 2.16 meter hoog en ruim 1.728 vierkante meter vormen.

Vlot erdoorheen

Al te ingewikkeld is de structuur van het doolhof overigens niet, “met het oog op de doorstroom moeten mensen er redelijk vlot doorheen kunnen lopen”, aldus Sef. Ook de inrichting en verlichting worden eenvoudig gehouden, vult Jeroen aan. “Om ons heen zijn al een paar behoorlijk heftige projecten te zien, waaronder de Tesla Coil. Bovendien is het doolhof op zichzelf al een hele attractie.”

Om te voorkomen dat de ‘opschaling’ het ganse lustrumbudget in één keer zou opslokken, krijgt Simon Stevin steun vanuit het GLOW-potje van de TU/e. De benodigde kratten worden gesponsord door Bavaria, dat na het voltooien van de recordbierkrattenbrug (afgelopen april) op dit vlak eigenlijk even pas op de plaats had willen maken, maar bij het horen over GLOW alsnog snel overstag ging.

Gisteravond tijdens de wissel-ALV werden de plannen binnen Simon Stevin officieel gelanceerd en startte ook de zoektocht naar de circa vijftig bouwers die nodig zijn om het bierkrattendoolhof in de dagen voor GLOW te realiseren.

Die lustrumopening rond lunchtijd komt er overigens nog steeds, op maandag 14 november, twee dagen na de start van GLOW. Hoe die eruit gaat zien, is nog onbekend, maar “we gaan er een heel gekke dag van maken”, belooft Tim.

In de loop van 2017 staan nog allerlei andere lustrumgerelateerde activiteiten op de agenda, met als één van de hoogtepunten de lustrumweek in mei. In november wordt het jubileumjaar afgesloten; die maand is tevens het bekende ‘Grote 3-feest’ samen met collegaverenigingen Japie en Thor.