Een warm onthaal in de 'markthal'. Foto | Bart van Overbeeke

Warme ontvangst STORM in koude Markthal

De ontvangst voor de 23 studenten van STORM was - ondanks de koude, natte wind - uitgesproken warm woensdagavond in de Markthal van MetaForum. Collegelid Jo van Ham leek te gloeien van trots op het TU/e-team dat met een zelf ontworpen elektrische toermotor in tachtig dagen om de wereld reisde. Hij riep de teamleden uit tot “helden van de TU/e” en toonde zich bijzonder opgelucht dat de studenten veilig en gezond weer waren teruggekeerd naar hun alma mater.

Wel zei Van Ham het jammer te vinden dat hij voortaan zijn dagelijkse video-update moest missen bij het ontbijt. En kon hij het niet laten om een stichtelijk woordje te spreken - op verzoek van de rector uiteraard: “Jullie moeten nu natuurlijk wel weer aan de studie!”.

De aankleding van de ontvangst van STORM was geheel in stijl, met een blauwe loper geflankeerd met witte ballonnen, eindigend op een podium dat eveneens was aangekleed in de teamkleuren blauw en wit. In afwachting van de helden arriveren diverse motorrijders, deels elektrisch, in vol ornaat bij de Markthal.

Eén van hen is Mathijs van Bruggen. Hij werkt als ‘first responder’ bij wielerkoersen en motorcrosses, zo verklaart hij de ambulancekleuren van zijn stalen ros. Zijn bedrijf FlexiTech leverde de portofoons voor STORM. “Ik heb onderweg via de portofoon al contact gehad met de jongens; fijn dat ze goed thuis zijn gekomen.”

Ook het damesdispuut l'Attaque Attique is, herkenbaar aan de omgeknoopte truitjes, in afwachting van de reizigers naar MetaForum gekomen. “Twee van onze leden, Maartje Verhoek en Heleen Bax, zijn mee geweest”, vertellen ze. Ze hebben gedurende de wereldreis veel contact gehouden. “Vooral via onze Whatsapp-groep hebben we veel berichten en foto’s van ze gekregen; dat werkte boven verwachting.”

Dozijn Tesla's

Dan arriveert er, geruisloos in de ingevallen duisternis, een colonne voertuigen op de campus. De elektrische bus van sponsor VDL, die de teamleden vanuit zijn fabriek in het Limburgse Born naar Eindhoven heeft vervoerd, blijft achter bij de vijver. Het dozijn elektrische Tesla's waarin de trip van Parijs naar Born is afgelegd, parkeert echter zo dicht mogelijk bij de Markthal.

De laatste etappe van woensdag was, na de terugvlucht vanuit New York naar Europa, namelijk volledig elektrisch. In Born, waar door VDL Nedcar net het startsein werd gegeven voor de productie van de nieuwe MINI, konden de reizigers zelfs nog even de hand schudden van premier Mark Rutte.

Na een eerste applaus en gejuich van de toegestroomde familie en vrienden die de koplampen van de STORM Wave in het donker hebben ontwaard, volgt een intermezzo van onzekerheid, waarin een deel van de wachtenden alvast de stoute schoenen aantrekt om hun geliefde avonturiers in de armen te sluiten. Kort daarop zwelt de muziek aan en rijdt motorcoureurs Yorick Heidema (met RTL Live-verslaggeefster Lisette Wellens achterop) het podium op.

Na een warm welkom van collegelid Jo van Ham neemt STORM weer zelf het heft in handen. Bas Verkaik en Jeroen Bleker geven - niet voor het eerst de afgelopen maanden - een gelikte presentatie weg, opgesierd met de mooie beelden die we inmiddels van Facebook kennen. Het ziet eruit als een bijzonder vrolijk avontuur. Verkaik benadrukt dat nog: “We hebben tachtig dagen bij elkaar op de lip gezeten, maar er zijn nauwelijks ruzies geweest. De voornaamste ergernissen gingen over het inslaan van pasta of pindakaas. Dat zegt genoeg, lijkt me.”

Aanpassingsvermogen

De ontvangst wordt in stijl afgesloten door Carlo van de Weijer, directeur van de Strategic Area Smart Mobility van de TU/e. Hij houdt een kort, maar daarom niet minder gloedvol betoog over de kwaliteiten van het studententeam. “Ik heb erbij mogen zijn in New York en wat mij het meest opviel, was jullie vermogen om je snel aan te passen aan de situatie.”

Van de Weijer vertelt smakelijk over een fotomoment bij de Verenigde Naties dat op het laatste moment werd geregeld, terwijl de motor niet veel later gewoon op tijd op Times Square moest zijn - en ook was. “Twee vervaarlijke agenten die daar vervolgens op jullie afkomen en overduidelijk niet weten dat jullie toestemming hebben om daar op de stoep te parkeren? Met jullie charme kregen jullie het voor elkaar dat ze even later bij de motor stonden te poseren.”

Tot slot bedankte hij de aanwezige ouders voor het op de wereld zetten van die bijzondere jonge mensen. “Vooral de moeders, want die hebben toch het meeste werk gedaan.”