“Voeg zuidelijke universiteiten en hogescholen samen”

De universiteiten en hogescholen van Noord-Brabant en Limburg moeten samen een University of the Southern Netherlands vormen. Dat zegt de Tilburgse collegevoorzitter Koen Becking. Volgens de TU/e is een fusie van genoemde onderwijsinstellingen 'hier helemaal geen topic'.

De hogeronderwijsinstellingen in Zuid-Nederland zouden hun krachten moeten bundelen, zegt Becking vanmiddag in een toespraak bij de opening van het academisch jaar.

Maandagmorgen legde hij aan BNR Nieuwsradio alvast uit welke voordelen hij ziet. De onderwijsinstellingen kunnen samen zuiniger omgaan met belastinggeld, aantrekkelijker worden voor internationaal talent en meer financiering verwerven.

Becking heeft er al met een aantal collegevoorzitters en provinciale bestuurders over gesproken, laat hij via een woordvoerder weten. Maar de andere onderwijsinstellingen wisten niet dat hij het plan vandaag zou lanceren.

Ze wijzen het overigens niet meteen af. Maastricht is altijd bereid om in gesprek te gaan over samenwerking, laat collegevoorzitter Martin Paul via zijn woordvoerder weten. Het oorspronkelijke voorstel zou van de voormalige Maastrichtse rector Gerard Mols zijn geweest, “maar toen kwam er geen vervolg op”.

“Informeel komt het idee wel eens langs”, zegt ook bestuurswoordvoerder Barend Pelgrim van de TU/e. “Samen met Tilburg hebben we de opleiding datascience opgericht. Maar een fusie van onderwijsinstellingen is hier helemaal geen topic. We werken al intensief samen met de vier technische universiteiten en met de Universiteit Utrecht. We kijken vooral vakinhoudelijk wat we voor elkaar kunnen betekenen.”