Rector Frank Baaijens. Foto | Bart van Overbeeke

Team STORM lichtend voorbeeld voor rector en minister

Zowel minister Henk Kamp als rector Frank Baaijens ziet studententeam STORM als lichtend voorbeeld van technisch gedreven doeners. Dat vertelden ze maandag tijdens de opening van het academisch jaar aan de TU/e. Het thema was ditmaal nadrukkelijk dóen, naast dromen en durven. Onderzoeker en oud-KNAW-voorzitter Hans Clevers riep op om jonge onderzoekers meer zekerheid te verschaffen.

Rector Frank Baaijens betitelde het komend collegejaar als “bijzonder uitdagend” voor iedereen aan de TU/e. Na een verhaal over zijn eigen wetenschappelijke carrière en de succesvolle studententeams van de universiteit, ging hij in op de problemen waar de TU/e momenteel tegenaan loopt als gevolg van de sterke groei van het aantal studenten.

“Om vast te kunnen houden aan onze leidende principes, zoals de individuele begeleiding van studenten, is het noodzakelijk dat we stevige keuzes gaan maken”, zei hij. Welke keuzes dat precies worden, vertelde Baaijens niet, maar voor de zomervakantie liet hij aan Cursor weten dat eind 2016 duidelijk moet zijn of er voor bepaalde opleidingen studentenstops nodig zijn.

Henk Kamp, minister van Economische Zaken, gebruikte de prestaties van team STORM Eindhoven als metafoor in zijn betoog over de innovatiekracht van Nederland en de belangrijke positie die de Brainport-regio en de TU/e daarbij innemen. “Neem een voorbeeld aan wat deze studenten presteren als het gaat over doeners, en aan de boodschap die ze uitdragen: duurzaam reizen zonder gebruik te maken van fossiele brandstof.”

Kamp had ook nog wat te vergeven: zeven miljoen euro voor de ontwikkeling van internationaal onderwijs in de Brainport-regio. Operatierobot Microsure, een spin-off van de TU/e, kan rekenen op een innovatiekrediet van 120.000 euro. Voor het Holst Centre, waar de TU/e ook aan deelneemt en dat gevestigd is op de High Tech Campus, is de financiering voor de komende jaren ook verzekerd, zo verklaarde de EZ-minister.

Kwetsbaar

Onderzoeker Hans Clevers en Shell-topvrouw en alumna Marjan van Loon sloten de middag af. Clevers maakt zich zorgen over de kwetsbare en onzekere situatie voor jonge onderzoekers in Nederland. “Laten we hier niet wegglijden in Amerikaanse toestanden, waar de onderzoeker zelf volledig verantwoordelijk is voor de financiering."

Hij riep het kabinet op om de onderzoeksfinanciering weer op een internationaal aanvaardbaar niveau te brengen. “EZ is tegenwoordig een grotere aanjager bij het zoeken naar nieuw onderzoeksgeld dan OCW dat is”, zo vertelde hij zijn toehoorders. “En dat zeg ik niet alleen omdat Henk Kamp nu in de zaal zit.”

Marjan van Loon, sinds 1 januari topvrouw van Shell Nederland en alumna van Scheikundige Technologie, afficheerde zich direct als “een echte Brabo”. Zij riep de aanwezige studenten op altijd de grenzen te verleggen, “want dat levert je niet alleen het grootste succes op, maar geeft je ook de meeste bevrediging. En daarbij mag je falen, want van je fouten leer je.”

Tot slot werden de onderwijsprijzen uitgereikt. Voor de bacheloropleidingen ging die naar Ruben Trieling van Technische Natuurkunde. Hoogleraar Tanja Lange, werkzaam bij Technische Wiskunde, ontving hem voor de master. Beide winnaars kregen een cheque van vijfduizend euro.