De Amber One.

TU/e-startup Amber Mobility toont ambitie

Ambitie kan ze niet ontzegd worden: TU/e-startup Amber Mobility maakte gisteren op de Hannover Messe bekend dat het bedrijf medio 2018 een vloot zelfrijdende auto’s in Eindhoven wil hebben rondrijden. Vanmiddag deed Thom Sabel van Amber Mobility in de Blauwe Zaal nog meer toekomstplannen uit de doeken in een ‘Sustainable Energy Talk’.

Niet de aangekondigde CEO Steven Nelemans, formeel nog TU/e-student Automotive, maar marketingman Thom Sabel mocht woensdagmiddag vertellen over het jonge, maar ambitieuze bedrijfje Amber Mobility. Voortgekomen uit het studententeam TU/ecomotive, waarvan oprichter Nelemans teammanager was in 2014/2015, probeert deze TU/e-startup de markt te veroveren met elektrische deelauto’s.

Gisteren maakte Amber al bekend dat hun bestaande vloot BMW i3’s zal worden voorzien van camera’s en een radarsysteem, zodat ze vanaf volgend jaar zonder chauffeur in Eindhoven rond kunnen rijden. In eerste instantie alleen ’s nachts op de dan lege busbanen, overigens. Die aankondiging, gedaan op de Hannover Messe, werd gisteren al opgepikt door nu.nl, dat medeoprichter en operationeel directeur Joep Sloot (tevens student Automotive) uitgebreid aan het woord liet. Voordeel van autonoom rijdende auto’s is voor Amber dat de auto’s zichzelf ’s nachts terug kunnen verplaatsen naar de plek waar de klanten ze het best kunnen gebruiken.

Thom Sabel legde de nadruk in zijn ‘SETalk’ meer op de grote lijnen van het concept achter Amber Mobility, dat overigens vooralsnog alleen beschikbaar is voor bedrijven. Auto’s staan gemiddeld 23 uur per etmaal stil, en zelfs in de spits is maar een kwart van de auto’s in Nederland in beweging. Delen is in theorie dus veel goedkoper, beweerde Sabel, zeker als de gebruikte auto’s een lange levensduur hebben. Geïnspireerd op de auto’s van TU/ecomotive werkt Amber daarom aan een eigen auto: de Amber One, die anderhalf miljoen kilometer moet kunnen rijden. Dat lijkt veel, zei Sabel, maar dat komt doordat personenauto’s worden gebouwd om te ‘hebben’ en niet om te gebruiken. Bussen gaan volgens hem al wel zo lang mee.

Gecombineerd met de eigen slimme software, zou Amber genoeg moeten hebben aan één auto per acht gebruikers, die 33 euro per week zouden moeten gaan betalen. Of hun diensten ook in kleine dorpen zullen worden aangeboden, was een vraag uit de zaal. Op de lange termijn wel, zei Sabel, maar pas als de deelauto eerst de grotere steden heeft veroverd. Te beginnen bij de bedrijven die zich nu als klant hebben aangemeld, zoals ABN-AMRO in Eindhoven, waar speciale parkeerplaatsen met laadpalen worden gebouwd.

Het deelconcept van Amber is veel duurzamer dan iedereen een eigen auto, benadrukte Sabel – niet onbelangrijk voor een praatje in een programma over duurzame energietechnologie.
Als iedereen aan de deelauto gaat, kan het aantal auto’s volgens hem met driekwart worden teruggebracht.