Trekt de TU/e de stekker uit het contract met Amber?

De TU/e beslist deze maand nog of ze wel of niet doorgaat met Amber voor de verhuur van elektrische BMW i3’s op de campus. De pilot die in september 2018 startte, heeft tot nu toe geresulteerd in slechts 76 accounts van TU/e'ers bij Amber. Daarvan maakten 51 van hen ook echt gebruik van een auto. Veel minder dan waarop gerekend was. Angst voor het niet beschikbaar zijn van een auto, of voor een te kleine actieradius, worden genoemd als belangrijke redenen voor het lage aantal accounts. Hans de Penning, ceo van Amber, denkt dat het gebruiksonvriendelijke systeem om een auto te kunnen huren de ware reden is.

Twee weken geleden maakte Amber, dat in 2015 werd opgericht door oud-TU/e-studenten Steven Nelemans en Hans de Penning, nog bekend dat in Eindhoven de deelauto’s van het bedrijf ook beschikbaar komen voor particulieren. Ze hoeven ook niet meer te worden teruggebracht naar de hub waar ze oorspronkelijk werden opgehaald, en elke potentiële gebruiker moet er één kunnen vinden binnen een afstand van maximaal vijf minuten lopen. Het moet autodelen makkelijker maken dan autobezit, aldus de site.

Aan de TU/e heeft het de afgelopen twee jaar echter niet stormgelopen met de verhuur van de in het oog springende oranje-witte BMW i3’s. Ze zijn te vinden bij de parkeerplaats van het Auditorium. Het uitbreken van de coronacrisis en het leeglopen van de campus heeft daar het laatste half jaar natuurlijk niet bij geholpen, maar ook in de anderhalf jaar daarvoor waren de resultaten “helaas teleurstellend”, vertelt Angela Stevens, die bij Facility Management Center vanuit haar rol als inkoper de verhuur promoot en begeleidt.  

Fans

Volgens Stevens hebben er sinds de start van de pilot in september 2018 heel wat promotieacties plaatsgevonden, maar is het aantal accounts dat TU/e’ers hebben afgesloten bij Amber, blijven steken op 76. Van die accounthouders hebben 51 van hen ook daadwerkelijk ooit een auto gehuurd. Stevens: “Dat zijn wel regelmatige gebruikers, zeg maar de fans van dit initiatief. We hadden bij de start van deze pilot geen duidelijke targets vastgesteld, maar wat nu bereikt is, valt tegen.”

De twee belangrijkste redenen die Stevens kan bedenken voor het uitblijven van succes, zijn “de angst voor het niet beschikbaar zijn van een auto op het moment dat men er een nodig heeft, en de vrees voor een te beperkte actieradius, waardoor tussentijds opladen noodzakelijk is. Maar als een medewerker op tijd een auto reserveert bij Amber, staat die ook altijd klaar”. Wie googelt om de actieradius van de BMW i3 te achterhalen, komt bij Fastned uit op zo’n 170 kilometer. Dat zou voldoende moeten zijn voor kleine dienstreizen, iets waar dit initiatief zich ook op zegt te richten.

Volgens Simone Vonken, beleidsmedewerkster mobiliteit, is het moeilijk gebleken om bij medewerkers "een switch in hun mindset" tot stand te brengen. "Mensen schuwen het nieuwe een beetje en kiezen toch voor datgene waar ze bekend mee zijn - en komen zo uit bij Driessen Autoverhuur, onze andere verhuurder van dienstauto's." Driessen biedt onder meer de Citroën C-Zero en de Nissan Leaf en Nissan NV200 aan.  

Oracle

Dat is echter niet hoe Hans de Penning, ceo van Amber en oud-TU/e-student Automotive, er tegenaan kijkt. Volgens hem ligt het probleem bij het niet erg gebruiksvriendelijke systeem waarmee potentiële huurders een auto moeten reserveren. "Dat is een enorm gedoe via Oracle en ik denk dat het de belangrijkste reden is dat dit initiatief aan de TU/e niet echt van de grond is gekomen. We hebben ook tussentijds voorgesteld om gewoon te switchen naar het systeem dat wijzelf gebruiken voor het vastleggen van een huurauto. Dat loopt fantastisch. Kijk bijvoorbeeld naar andere onderwijsinstellingen zoals Fontys, de HAN en Landstede; daar gingen en gaan de pilots enorm goed. Reden daarvoor is onder meer het gebruiksgemak en goede communicatie." 

De Penning hoopt er de komende weken nog uit te komen met de universiteit, "want Amber is hier toch ooit ontstaan, dus lijkt het me voor beide partijen van strategisch belang dat er een hub van Amber op de campus zit. Wij willen die in ieder geval graag in stand houden, ook al zou dat niet meer zijn vervat in zo'n contractuele overeenkomst. Wij zijn er nog steeds van overtuigd dat Amber ook aan de TU/e potentie heeft. Want we hebben het nu enkel over de TU/e-medewerkers en hun gebruik gehad, maar ook bedrijven op de campus en studieverengingen maken gebruik van de BMW i3's. En in de afgelopen twee jaar, inclusief de coronatijd, zijn door de 51 actieve accounthouders toch een kleine vijfhonderd reserveringen gemaakt en zijn er ruim twintigduizend kilometers gereden. Dat is niet verkeerd, maar ook wij hadden zeker op meer gehoopt."

Oplossing

Over twee weken wordt bepaald of de overeenkomst met Amber nog wordt voortgezet. Volgens Stevens kunnen de 76 huidige accounthouders “natuurlijk niet aan hun lot worden overgelaten, dus daar moeten we bij het eventueel stopzetten van de overeenkomst een oplossing voor bedacht hebben. Mogelijk kunnen die zich aansluiten bij het initiatief dat Amber nu over heel Eindhoven heeft uitgerold." Buiten de campus bevindt de dichtstbijzijnde hub van Amber zich aan de Dorgelolaan bij het kantoor van EY. Dat is ongeveer ter hoogte van gebouw Helix. Daar zijn tien oplaadpunten te vinden.

Vonken zegt dat binnenkort overlegd gaat worden met Amber om samen de afgelopen twee jaar te evalueren. Vonken: "Wij hadden gehoopt op betere resultaten en gaan nu beoordelen of Amber echt iets toevoegt aan onze dienstverlening op dit gebied. Als dat niet het geval is, moeten we ons echt afvragen of we er dan nog mee willen doorgaan."

Volgens Stevens zal een eventueel verdwijnen van de BMW i3’s van het TU/e-terrein wel weer meer ruimte creëren bij de laadpalen die de TU/e nu op de campus heeft staan. “Dat is dan weer prettig voor medewerkers die zelf met een elektrische auto naar de campus komen, en die nu soms geen plek kunnen vinden om die op te laden gedurende hun werktijd.”

Deel dit artikel