Charlie MacGregor, ceo van The Student Hotel. Foto | Bart van Overbeeke

Topman The Student Hotel blij met Eindhovense vestiging

Charlie MacGregor, CEO van The Student Hotel, noemt Eindhoven ‘a booming place’, waar de zevende vestiging van zijn keten die in februari open ging, zeer goed gedijt. Over de beschuldiging van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) dat hij zich weinig gelegen laat aan de regels voor huurbescherming van studenten, zegt hij: “Net als de LSVb ben ook ik voor meer en betere studentenhuisvesting, maar de huidige regels staan dat streven juist in de weg.”

Februari was weliswaar niet de meest ideale periode om de Eindhovense vestiging van The Student Hotel te openen, maar toch hebben de eerste zes maanden al een hoge bezettingsgraad opgeleverd, zegt de van oorsprong Schotse Charlie MacGregor. Ook voor het komend collegejaar ziet het er goed uit. “Op dit moment zijn er op een totaal van vierhonderd kamers nog slechts zo’n zeven à acht kamers beschikbaar”, aldus MacGregor.

Over Eindhoven is hij ronduit enthousiast als bruisende hotspot van design, technologie en innovatie. “De stad heeft een zeer goed imago en dat wordt alleen maar beter. Vanuit alle landen trekt dat studenten en bedrijfjes aan. Daarom lag het al snel voor de hand om ook hier een vestiging te openen. Een echte must-have, vonden wij.”

Kleine footprint

MacGregor vertelt dat veel panden in Eindhoven bekeken zijn om een Student Hotel in te vestigen, “maar er was altijd wel iets waardoor het net niet optimaal was. Iets te klein, verkeerde locatie, of een bedrijfsruimte die te diep was, waardoor te weinig daglicht binnen kwam. Daarom is gekozen voor nieuwbouw bij het station, maar het was voor ons wel spannend of dat ook de vereiste gezelligheid zou opleveren die we er in oude gebouwen min of meer bij krijgen. Temeer daar het gebouw een heel kleine footprint heeft.”

Hij vindt het een zeer geslaagd ontwerp. “Door op de eerste etages op diverse niveaus zaken in te richten, zoals een restaurant, een fitnessruimte, een bibliotheekje, studieplekken en wasserette, zijn we er toch in geslaagd een intieme sfeer te creëren, waar ook de bewoners zeer tevreden over zijn.”

Dan de kamerprijzen in The Student Hotel. Belangenorganisaties voor studenten, zoals de LSVb, noemen die vaak extreem hoog en vinden ze niet in overeenstemming met het puntensysteem dat voor het bepalen van de prijs gehanteerd zou moeten worden. Door een hybride vorm te kiezen die tussen hotel en studentenhuisvester in zit, onttrekt de organisatie van MacGregor zich daaraan, zo vindt de LSVb.

Mooie aanvulling

De Schot zegt echter volkomen op één lijn te liggen met de LSVb als het gaat om het streven naar meer studentenhuisvesting. “The Student Hotel is een mooie aanvulling op wat woningcorporaties kunnen realiseren in het betaalbare segment, zeker in een internationale stad als Eindhoven waar veel talent naar toe komt. De huidige regels maken het voor veel nieuwe concepten niet gemakkelijk. Juist een groeiend aantal internationale studenten heeft graag iets meer over voor flexibiliteit en meer services. Het Nederlandse idee van studentenhuisvesting was voor deze groep niet ontworpen; die internationale studenten waren er dertig jaar geleden nog helemaal niet.”

En sprekend over de kamerprijzen, zegt MacGregor: "Bij ons zit daar alles in, van gratis wifi, meubilering en beschikbaarheid van een fitnessruimte tot een fiets. Vergeet daarbij ook niet aspecten als veiligheid en 24/7 beschikbaarheid. Voor ouders van internationale studenten is dat zeer belangrijk. Elders kan de kale huur dan wel een stuk lager zijn, maar de kosten voor al die zaken eromheen vergeet men dan maar even."

De toekomst van het The Student Hotel in Eindhoven ziet MacGregor rooskleurig in, zeker als de economie nog verder aantrekt. “Dat zorgt, naast de komst van meer studenten, ook voor meer activiteit bij het bedrijfsleven en ook voor hun personeel zorgen we voor tijdelijk verblijf.” De buitenlandse expansie blijft ondertussen ook doorgaan, met nieuwe vestigingen in Florence, Bologna en Dresden. “We streven uiteindelijk naar een Europees netwerk van ruim veertig vestigingen.

Tijdens de Intro draaide The Student Hotel mee in het programma. Eerstejaars konden de vestiging bezoeken en spelletjes spelen. De internationale masterstudenten die deze week hun Intro lopen, werden maandagmiddag uitgenodigd voor snacks. Vrijdag 1 september kunnen de nieuwe semesterstudenten in The Student Hotel Eindhoven, Maastricht, Rotterdam en Amsterdam elkaar vanaf 12.00 uur begroeten via een live videoverbinding. Deze multistream is live te volgen via het Facebookkanaal van het hotel.