Sportief beuken tijdens jaarlijks 'Van Lint'

Van turnslagbal tot Twister XL, van kanopolo tot knotsbal - een kleine twintig sporten stonden deze week weer op het programma van de jaarlijkse Van Lint Studenten Sport Week aan de TU/e. Voor het eerst kon ook quidditch - oftewel zwerkbal - worden gespeeld. Vanavond zijn de finales en het slotfeest.

Geef studenten de kans om te beuken en ze zijn er als de kippen bij. Jordi Klarenbeek van de Eindhovense Studenten Sport Federatie (ESSF), dat de sportweek organiseert, ziet daarin toch de voornaamste verklaring voor het succes van met name kanopolo, waarvoor veel teams zich dit jaar aanmeldden. "Dat is heel veel beuken en dat vindt iedereen leuk. En het is een sport die je anders niet zo vaak kunt doen."

Gebeukt kon er ook worden bij bumperball op de openingavond, afgelopen maandag. Eén deelnemer ondervond aan den lijve at dat niet altíjd leuk afloopt - met een hersenschudding tot gevolg. "Iedereen beukt vol tegen elkaar, de bal moet dan wel goed om je lijf zitten. Als bijvoorbeeld je hoofd ook maar iets uitsteekt, kan het gevaarlijk worden", aldus Klarenbeek. De aanwezige EHBO'ers ontfermden zich over de pechvogel en droegen de zorg daarna over aan het ziekenhuis.

Los van dit blessureleed blikt Klarenbeek terug op een tot nu toe succesvolle sportweek. Opgeteld doen aan de diverse sporten zo'n tweeduizend studenten mee, "sommige mensen zijn er bijna de hele week. Die zitten misschien wel vier keer in die tweeduizend". Onder andere de volleyballers van Hajraa en de tennissers van Fellenoord zijn volgens de ESSF-bestuurder traditiegetrouw goed vertegenwoordigd.

Vanavond, donderdag 21 december, zijn de meeste finales van het evenement (de slotpartijen van de sporten waarvoor materialen moesten worden gehuurd of waarvoor het nodige moest worden opgebouwd, zoals Twister XL en turnslagbal, zijn op dezelfde avond al gespeeld). Ook wordt er nog een flinke dot gefeest, tot vier uur vannacht. Aanhaken kan overigens tot 23.00 uur, daarna gaan de deuren van het Studentensportcentrum dicht.

Onze videoverslaggever Niels Dusseldorp pikte deze week twee sportieve avonden mee; zijn verslag vind je hieronder.