‘Wageningen meest duurzame universiteit ter wereld’

Wageningen is wereldwijd de allergroenste universiteit, blijkt uit een nieuwe ranglijst. Vorig jaar stond Wageningen al derde in de Green Metric, die de duurzaamheid van universiteiten over de hele wereld met elkaar probeert te vergelijken. Eindhoven staat op plek 171.

Ook Groningen (11), Delft (22) en Leiden (49) eindigen behoorlijk hoog in de ranglijst die de Universiteit van Indonesië heeft gemaakt. Op enige afstand volgen Eindhoven (171), Nijmegen (395) en Tilburg (410).

“Onze positie was eerst niet zo goed”, zegt woordvoerder Simon Vink. “We groeiden nogal hard, dus we moesten de business op orde hebben. Maar sinds een jaar of vijf, zes is het besef echt doorgedrongen en zijn we er bewust mee bezig. We hebben bijvoorbeeld een eigen windmolenpark. Maar dat we nummer één zouden zijn, had ik persoonlijk niet verwacht.”

De ranglijst is gemaakt op basis van een vragenlijst die de universiteiten kregen toegestuurd. De informatie is dus niet gecontroleerd. “Er komt natuurlijk geen accountant langs, maar we moeten onze beweringen wel onderbouwen met documentatie”, zegt Vink.

De samenstellers kijken bijvoorbeeld naar het water- en energieverbruik aan de universiteiten en naar de reductie van broeikasgassen. Ook recycling van afval en de omgang met giftige materialen kwam aan bod.

Verder weegt duurzaamheid in onderwijs en onderzoek ook mee: hoeveel aandacht besteden opleidingen aan duurzaamheid en hoeveel wetenschappelijke publicaties gaan op een of andere manier over dit onderwerp?

Universiteiten staan alleen in de lijst als ze daadwerkelijk meedoen. Zo staat Oxford op nummer zes, terwijl Cambridge ontbreekt. Ook de Amerikaanse Harvard University staat er niet tussen.

In Nederland maakt duurzaamheidsnetwerk Studenten van Morgen jaarlijks een vergelijkbaar lijstje: de SustainaBul. Ook in die ranglijst komt Wageningen tot nog toe als beste uit de bus. Overigens zoekt het netwerk nu vrijwilligers om aan de volgende editie mee te werken.