TU/e maakt comeback in duurzaamheidsranking

De TU/e is, na een terugval in 2015, weer gestegen in de duurzaamheidsranglijst van het hoger onderwijs. Eindhoven eindigt achter Wageningen Universiteit tweede van alle hoger onderwijsinstellingen én tweede in het rijtje van universiteiten. De prestatie van Eindhoven werd beloond met een zogenoemd Gouden Certificaat van het studentennetwerk Morgen.

Aan de Haagse Hogeschool werd vrijdag voor de tweede keer de Nationale dag voor duurzaamheid in het hoger onderwijs (NDDHO16) gehouden. Jo van Ham, vice-voorzitter van het College van Bestuur van de TU/e, is trots op het team dat zich het afgelopen jaar inzette voor verduurzaming van de Eindhovense campus. “Een prachtig resultaat dat onderstreept dat we op de goede koers zitten. Ik verwacht dat ons nieuwe hoofdgebouw Atlas ons verder zal opstuwen.”

Voor de uitreiking van de jaarlijkse ‘SustainaBul’ oordeelt Morgen niet alleen over waterbesparing, duurzame inkoop en afvalreductie van hogescholen en universiteiten; de studenten bekijken ook of aan instellingen onderzoek wordt gedaan naar bijvoorbeeld biodiversiteit en of studenten les krijgen over duurzaamheid.

Wageningen staat voor het vierde jaar op rij op de eerste plaats. De scores van de TU/e zijn iets wisselvalliger. Vorig jaar daalde Eindhoven namelijk nog flink op dezelfde ranglijst; de universiteit moest toen, na een gedeelde vierde plek in 2014, genoegen nemen met de tiende plaats. Toen een "aanmerkelijke" terugval, aldus TU/e-collegevoorzitter Jan Mengelers - maar "wat een geweldige comeback", zo stelt hij vandaag in zijn felicitaties aan het TU/e-team. Hij noemt de terugkeer "heel veel complimenten waard".

De (NDDHO16) dag richt zich op de versterking van duurzaamheid in de HO-sector en is een samensmelting van het Symposium Groene ICT en Duurzaamheid van SURFsara en de uitreiking van de SustainaBul van het studentennetwerk Morgen.

Bron: Persteam TU/e