Ex-leden Solar Team overwegen bouw commerciële zonneauto

Het avontuur met zonneauto Stella krijgt mogelijk een commercieel vervolg. Bouwers van Stella en de Stella Lux, de twee zonne-gezinswagens van Solar Team Eindhoven, overwegen een zonneauto op de markt te gaan brengen. De oud-TU/e-studenten hebben daartoe onlangs Atlas Technologies opgericht.

Volgens Lex Hoefsloot van Atlas Technologies, in 2012 tevens een van de oprichters van Solar Team Eindhoven, kan het met dit bedrijf nog alle kanten op. “We onderzoeken momenteel nog een aantal ontwikkelrichtingen, bijvoorbeeld of we de focus leggen op componenten of toch op de volledige auto. Wat vast staat, is dat we geloven dat zonneauto’s onmisbaar gaan zijn in de jaren die gaan komen. Als we sneller de energietransitie door willen, dan zijn zonneauto’s een essentieel puzzelstuk dat nu nog ontbreekt.”

De reden om een commercieel vervolg te geven aan Stella, is gebaseerd op de ervaringen van de teams tot nu toe. Hoefsloot: “In Nederland levert Stella zo’n zestigduizend kilometer per jaar op aan energie uit de zon. Wetende dat vrijwel niemand zoveel rijdt, zouden we dus best een wat luxere of zwaardere variant van die auto kunnen maken. Maar nogmaals: dat zijn allemaal nog maar eerste gedachten. We hebben nog wel een paar maanden nodig om onze richting echt te bepalen.”

Solar Team Eindhoven wil in oktober met een derde zonnewagen opnieuw gaan meedoen aan de World Solar Challenge in Australië. Voorgaande twee edities, in 2013 en 2015, won dit TU/e-studententeam in de Cruiser-klasse. Het huidige team is onlangs een crowdfunding-actie begonnen - waarmee de studenten 180.000 euro hopen op te halen -, maar dit alles staat los van Atlas Technologies.

Lees hier meer over het afstudeeronderzoek van Arjo van der Ham, naast Hoefsloot een van de oprichters van Atlas Technologies.

Bron: e52.nl