Solar Team 1 en 2 met Rob van Gijzel en Jan Mengelers. Foto | Bart van Overbeeke

Team Stella Lux gehuldigd in Evoluon

Stella en Stella Lux verwelkomden dinsdag in de hal van het Evoluon de bezoekers van de nieuwjaarsreceptie van de Brainportregio. Voor de studenten van Solar Team Eindhoven was het voor het eerst sinds hun terugkomst uit Australië een weerzien met hun vele sponsoren. Burgemeester Rob van Gijzel noemde het studententeam het symbool van de creatieve kracht in de regio en riep de aanwezige ondernemers op nog meer contact te zoeken met creatievelingen.

Op het terrein rondom het Evoluon, waar de nieuwjaarsreceptie van de Brainportregio plaatsvond, was gistermiddag geen parkeerplek meer te vinden. Bomvol stond het er met Land Rovers, BMW's en Mercedessen. Opvallend was dat er ook de nodige Tesla's tussen stonden.

Binnen in de ontvangsthal stonden Stella en Stella Lux gezusterlijk naast elkaar om de ruim twaalfhonderd bezoekers de mogelijkheid te bieden nader kennis te maken met een auto die zelf energie opwekt. Zoveel zelfs, dat met het surplus ook nog de elektriciteitsbehoefte in huis voor een deel voldaan kan worden.

Collegevoorzitter Jan Mengelers van de TU/e werd gevraagd hoe trots hij wel niet was op het Solar Team, dat eind oktober voor de tweede maal de Cruiser-klasse won in de World Solar Challenge. Mengelers was vanzelfsprekend zeer trots en voorspelde dat alle aanwezigen over zo'n tien jaar in dit soort auto's zullen rijden. "Wel nog wat verder ontwikkeld natuurlijk dan dit model. Maar dit soort auto's komt eraan."

Teammanager Tom Selten en accountmanager Liselotte Kockelkoren, net voor Kerstmis teruggekeerd van een rondreis met Stella Lux door China, mochten nogmaals in het kort hun auto aanprijzen. Volgens Kockelkoren ook de eerste gelegenheid om weer de banden aan te halen met de ruim honderd sponsoren die ditmaal een bijdrage geleverd hebben. Ook waren er volgens haar weer nieuwe geïnteresseerde ondernemers die alvast hun visitekaartje gaven.

Volgens Kockelkoren start in februari de inschrijving voor het nieuwe team, dat over twee jaar de strijd moet aangaan in de outback van Australië. "In mei moet dat team bekend zijn en persoonlijk hoop ik dat ze er in 2017 nog iets extra's aan toe weten te voegen, zoals een autonoom rijdende auto", zegt de studente.

Binnen het team dat afgelopen oktober succesvol was, leven volgens haar wel ideeën om op dit gebied een start-up te beginnen, maar concrete plannen zijn er nog niet.