Alle winnaars verzameld bij de afsluitende fotoshoot. Foto | Bart van Overbeeke

Deelnemers TU/e Contest krijgen lof voor gedegen voorbereiding

Van een compact systeem om op een veilige manier je jas op te kunnen hangen tot de eerste aanzet van een revolutie in de procestechnologie. De plannen en prototypes die gisteren tijdens de derde editie van de TU/e Contest werden gepresenteerd, waren zeer divers. Van collegevoorzitter Jan Mengelers, die ook fungeerde als juryhoofd, was er dit jaar extra lof voor de gedegen voorbereiding door de deelnemers.

Lex Lemmens, dean van het Bachelor College, droeg gisteren zijn geesteskindje, de TU/e Contest, officieel over aan Isabelle Reymen, directeur van de TU/e Innovation Space. Wat verder die avond gepresenteerd werd, mag dan ook als een voorproefje worden beschouwd van wat komend jaar in die creatieve hotspot te gebeuren staat.

In een aangenaam gekoelde Blauwe Zaal werden aansluitend twintig meer of minder rijpe plannen in een pitch van een minuut gepresenteerd aan een vakjury, bestaande uit vertegenwoordigers van diverse bedrijven. Ook het publiek waar veel vrienden en familieleden van de deelnemers deel vanuit maakten, kreeg de mogelijkheid hun favoriet aan te wijzen.

De wedstrijd is onderverdeeld in drie categorieën: ideation (het bedenken van een nieuw idee), prototyping en studententeams. In die laatste sectie zat een oude bekende: het team T.E.S.T., dat vorig jaar nog meedeed met een handzame methode om snel nierfalen te kunnen detecteren.

Het team van dit jaar heeft de focus verlegd naar hartfalen, waarbij de toestand van een patiënt middels het dagelijks prikken van een druppel bloed makkelijk te monitoren zou zijn. Dat moet leiden tot minder ziekenhuisopnamen en lagere zorgkosten. T.E.S.T. legde het in de finale echter af tegen het team FAST, dat op dit moment al ver gevorderd is met de bouw van een systeem dat nog dit jaar een bus moet laten rijden op mierenzuur. Team FAST, waar inmiddels 45 studenten deel vanuit maken, ontving een prijs van vierduizend euro. T.E.S.T. kreeg in deze categorie wel de publieksprijs van duizend euro.

Jakx

Door de goede voorbereiding van bijna alle deelnemers was de taak van de jury er ditmaal zeker niet makkelijker op geworden, bekende juryvoorzitter Mengelers halverwege de avond. Naast de pitch hadden alle juryleden zich vooraf ook al kunnen voorbereiden aan de hand van eerder toegestuurde documentatie. De deelnemers zaten vaak dicht bij elkaar, aldus Mengelers.

In de categorie ‘prototyping’ leek Jakx al snel de gedoodverfde winnaar. De concrete toepasbaarheid van dit systeem, waarbij bezoekers van een café voor een klein bedrag zelf hun jas vastklemmen in een apparaat en daarmee niet in een wachtrij hoeven te staan, kreeg vooraf al de publieksprijs van duizend euro. Ook de jury werd overtuigd door het team van werktuigbouwstudenten, die lieten weten zich ook al goed voorbereid te hebben op het patenteren van hun vinding. Een geldbedrag van zesduizend euro en een werkplek in het toekomstige onderkomen van de Innovation Space was voor hen.

Voorzitter Mengelers had de uitreiking van de prijs voor het beste idee, vierduizend euro en een werkplek, uitgesteld tot het einde. De prijs ging naar eMinds, een idee waarbij software ontwikkeld wordt die er middels de methode van mindmapping voor zorgt dat kennis niet meer verloren gaat. Toepasbaar in zowel een onderwijsomgeving, waarbinnen het volgens de bedenkers ook al getest wordt, als binnen het bedrijfsleven. De vakjury reageerde hier wat sceptisch op: zou een bedrijf het wel prettig vinden als een werknemer met al zijn verzamelde kennis overstapt naar een ander bedrijf?

De bij eMinds maar matig verzorgde pitch in de tweede ronde had vooral bij juryvoorzitter Mengelers ergernis opgeroepen. “Maar ik heb me uiteindelijk laten overtuigen door een medejurylid die zei dat dit echt een idee is dat binnen onze Brainportregio past. Maar als jullie de volgende keer moeten pitchen om vervolgfinanciering binnen te halen, raad ik jullie aan beter voor de dag te komen.”

De ASML Maker Award van 2.500 euro ging uiteindelijk naar Ares Analytics voor hun apparaat dat een duidelijke indicatie moet gaan geven in welke mate en wanneer bij topsporters tijdens hun trainingen verzuring optreedt. Ares had eerder voor prototyping ook al de publieksprijs van duizend euro gewonnen.