Voorbeeld van het nieuwe persoonlijke portaal voor studenten en medewerkers.

"Invoering nieuwe systemen nagenoeg geruisloos verlopen"

De invoering van het persoonlijke portaal en diverse nieuwe systemen loopt volgens verwachting, aldus Tom Abel, Chief Information Officer (CIO) van de TU/e. Zo’n 7.300 van de 15.000 potentiële gebruikers hebben sinds maandagochtend al minstens eenmaal ingelogd in het nieuwe portaal. Grote problemen hebben zich nog niet voorgedaan. Vanaf 20 maart is het voor gebruikers niet meer mogelijk om zelf nog toegang te krijgen tot het oude systeem OASE.

“De verhoogde dijkbewaking die sinds maandagochtend van kracht was, hebben we dinsdagmiddag alweer teruggebracht naar een lager niveau”, vertelt Tom Abel. Volgens hem is de invoering van het nieuwe persoonlijke portaal en het studenteninformatiesysteem Osiris “nagenoeg geruisloos” verlopen. “Waarbij ik de problemen die enkele mensen hebben ondervonden, niet wil bagatelliseren. Er kwamen zo’n veertig meldingen binnen over het feit dat de portaal niet aansloot bij de gebruiker, maar dat was vrij simpel op te lossen.”

Tussen de regels door valt te beluisteren dat Abel gehoopt had dat nog iets meer studenten en medewerkers zouden hebben ingelogd op het nieuwe portaal, “maar van anderen hoor ik dat dit aantal zeker volgens verwachting is”.

Ernstige problemen hebben zich volgens de CIO niet voorgedaan. "Het overgrote deel van de vragen en opmerkingen die aan het einde van dinsdag waren binnengekomen via de feedback-button (125 stuks) en de mail (62 stuks), waren op te lossen geweest als onze eerdere mails beter gelezen waren", aldus Abel. “We denken dat veel mensen ook een antwoord op hun vragen gevonden hebben bij de FAQ.”

Het nazorgteam, dat uit tientallen personen bestaat, moest de afgelopen twee dagen onder meer ook nog bijspringen bij problemen met de saldovermelding van het print-tegoed en voor de gebruikers van een functioneel account. Over dat laatste zegt Abel: “We merkten dat secretaresses vaak met zo’n account werken. Die vertelden we dat ze moeten inloggen in hun persoonlijke account, maar daar waren ze dan vaak de inlogcode van vergeten.”

Aanpassen inlogcode

Over enkele weken wordt aan studenten en medewerkers de verplichting opgelegd om minimaal twee keer in een jaar een nieuwe inlogcode aan te maken. Abel: “Men ontvangt daarvan een melding en krijgt dan twee weken de tijd om dat te doen. De TU/e is echt een van de laatste organisaties waar zo’n verplichting nog niet bestaat.”

Alle opmerkingen en aanbevelingen die nu en in de toekomst nog binnenkomen, zullen door het team van Abel verwerkt worden. “We staan nu nog maar aan het begin en alle mogelijkheden van deze nieuwe systemen hebben we nog lang niet gebruikt. Met de gebruikersgroepen gaan we daar de komende maanden naar kijken en zullen we zaken toevoegen. Wellicht kunnen studenten straks ook hun eigen apps bouwen.”

Tot slot merkt Abel nog op dat op maandag 20 maart OASE voorgoed voor de gebruikers wordt afgesloten. “Dat wil niet zeggen dat de informatie die daarop staat dan voorgoed verloren is, je kunt er alleen zelf niet meer bij. Dat zal dan via een beheerder van je faculteit moeten.”