Jarig Lucid houdt Robo Wars-makeathon

Eén etmaal krijgen studententeams eind april de tijd om een kleine maar brute gevechtsrobot te bouwen die zich staande houdt in de arena. Robo Wars, een evenement van de jarige studievereniging Lucid, is volgens de organisatie de eerste 24-uurs ‘makeathon’ van de TU/e.

Een diner, een feest, een gala; Lucid (Industrial Design) viert zijn vijftiende verjaardag deels volgens beproefd lustrumconcept. “Omdat we een studievereniging zijn, wilden we natuurlijk ook iets studiegerelateerds bieden”, vertelt Max Weetzel van de lustrumcommissie. En dan nu eens níet met een symposium, maar met “iets hackathon-achtigs: educatief en hands-on, met iets wat mensen gaaf vinden om te maken”.

Het resultaat is Robo Wars, een 24-uurs makeathon op 22 en 23 april waarin studenten in vijfkoppige teams aan de slag gaan met het bouwen van een ‘battle bot’. Het evenement wordt zaterdagmiddag om twaalf uur afgetrapt met onder meer praatjes van enkele bedrijven en professionele battle-botmakers: “Ter inspiratie, om bijvoorbeeld te laten zien wat de volgende stap zou kunnen zijn”. Ook zijn er enkele korte workshops.

Daarna mogen de deelnemers zich storten op de beschikbare materialen. De teams krijgen geen standaardpakket, maar mogen zich (geïnspireerd op het tv-programma Scrapheap Challenge) storten op een veredelde schroothoop met de meest uiteenlopende spullen. Hierin zijn straks onder meer restanten terug te vinden van de reddingsrobots die studententeams eerder bouwden voor het vak Engineering Design; ook heeft Lucid contact met de expeditie van de TU/e, waar alle afval langskomt. “Een heel willekeurig stuk vuilnis kan zomaar het perfecte onderdeel voor een robot zijn.”

Daarnaast zijn ook standaardmaterialen zoals boutjes, schroeven, plaatmateriaal en basiselektronica voorhanden, evenals diverse handgereedschappen. Verder staan enkele 3D-printers, een lasersnijder en het elektronicalab in het Laplacegebouw ter beschikking van de deelnemers, én mogen ze ook zelf materialen inbrengen. “Maar alles wordt wel vooraf door ons gecontroleerd.”

De organisatie formuleert sowieso een aantal regels en restricties “om het veilig en eerlijk te houden”; de robots mogen bijvoorbeeld niet boven een bepaald gewicht komen - waarschijnlijk ongeveer twee kilo, zegt Weetzel: “Het is aan de teams om daar zo slim mogelijk mee om te gaan. Richt je je vooral op de verdediging met bijvoorbeeld het nodige plaatmateriaal, of kies je voor iets zwaars als wapen?”.

Na vierentwintig uur ontwerpen en bouwen klinkt het eindsignaal. Een uur later, op zondag rond 13.00 uur, start het openbare deel van Robo Wars. In het Laplacegebouw wordt een arena van vier bij vier meter gebouwd, waarin de robots het een op een tegen elkaar gaan opnemen.

Drie minuten per battle

Het precieze wedstrijdreglement moet nog worden opgesteld, “maar als een robot niet meer kan bewegen, bijvoorbeeld doordat ie vastzit of simpelweg kapot is, heeft ie verloren”. In enkele gevallen zal de wedstrijdtijd (van drie minuten per battle) echter gewoonweg zijn verstreken, voorspelt Weetzel. In dat geval beoordeelt de jury de robots op een aantal punten, zoals rijstijl en gedrag.

De organisator is ervan overtuigd dat de battles, zelfs na de korte voorbereidingstijd, het nodige spektakel gaan opleveren. “Ondanks de regels zijn er altijd mensen die daar wegen tussendóór gaan zoeken en met iets moois op de proppen komen. In vierentwintig uur kun je gewoon echt heel veel doen.”

Aan de makeathon kunnen vijftien teams meedoen, de wedstrijd staat open voor studenten van zowel de TU/e als Fontys. Kijk voor meer info, kosten en aanmelden op de siteen op Facebook.