Academic Awards centraal op Dutch Technology Week

Het werk van genomineerden voor de Academic Awards vormt tijdens de zesde Dutch Technology Week (DTW) de kern van een TU/e-expositie in het Klokgebouw. Op die locatie worden woensdag 17 mei ook de winnaars bekendgemaakt van de Academic Awards en de Marina van Damme-beurs. Daarnaast wordt de TU/e tijdens de DTW vertegenwoordigd door onder meer Blue Jay, TU/ecomotive, Team FAST en het medische project ImaValve. De DTW vindt plaats van 15 tot 20 mei.

Uit het aanbod van dertig genomineerden voor het beste afstudeerwerk, proefschrift en ontwerpproject van 2016 zijn veertien TU/e’ers gekozen die hun werk in de vorm van posters, filmpjes, prototypes en demo-opstellingen zullen presenteren in Hal A van het Klokgebouw op Strijp-S in Eindhoven. De tentoonstelling is van maandag 15 tot en met donderdag 18 mei elke dag enkele uren te bezichtigen.

Eveneens in het Klokgebouw is een sneak preview te zien van de korte film ‘ImaValve - Seducing the heart to repair itself’, waarin wordt uitgelegd hoe in het Europese project ImaValve (geleid door de TU/e) kunstmatige hartkleppen worden ontwikkeld die cellen uit de bloedbaan opnemen en zo uitgroeien tot levende kleppen.

Ook is er een demo-opstelling waar kinderen het bekende spel ‘boter-kaas-en-eieren’ kunnen spelen tegen de drone van studententeam Blue Jay. “Het is een levensgrote opstelling op een laag podium”, vertelt Dennis Marinissen van het team. “Je kunt dus door het speelveld heen lopen. De bedoeling is dat de drone en jij om en om een stuk neerleggen. De drone weet zelf waar; hij functioneert volledig autonoom.” De drone zal gedurende de week te bezichtigen zijn in het Klokgebouw, maar is voor het grote publiek beschikbaar voor een spelletje op zaterdag 20 mei.

Op woensdag onthult studententeam TU/ecomotive om 14.00 uur zijn nieuwe, lichtgewicht elektrische vierpersoons stadsauto: Lina. Deze is grotendeels gemaakt van biologisch afbreekbare vezels, afkomstig van vlasplanten. Met Lina doet TU/ecomotive aan het eind van de maand mee aan de Shell Eco-marathon in Londen.

Op de Night of the Nerds (op dinsdag al vanaf het middaguur!) wordt getracht scholieren te enthousiasmeren voor technologie. Met dat doel zijn vanuit de TU/e onder meer Team FAST (auto op mierenzuur), wederom Blue Jay en lichtobject LumenUs present.

Op donderdag vormt het Klokgebouw het toneel voor de inmiddels traditionele Quiz Night XL. Studenten die in contact willen komen met bedrijven, tot slot, kunnen woensdag terecht op de High Tech Campus bij het Eindhovens Studenten Symposium.

Klik hier voor het hele aanbod van de Dutch Technology Week.