DTW | Waar moet je zijn tijdens de Dutch Technology Week?

Vandaag is de Dutch Technology Week (DTW) gestart. Zes dagen lang is in de Brainportregio, met Eindhoven als kern, fascinerende technologie te zien, te ervaren en te bespreken. Wetenschappers en studenten van de TU/e zijn nauw betrokken bij deze ode aan de techniek.

foto Shutterstock

De DTW heeft als overkoepelend doel om zoveel mogelijk mensen enthousiast te maken voor technologie.  De succesformule vindt navolging. Dit jaar zijn er ook evenementen in onder meer Tilburg, Breda, Delft en Nijmegen. Een kort rondje langs negen podia waar studenten, alumni of medewerkers van de TU/e meedoen. Toegang gratis, tenzij anders vermeld.

1

Museum door de stad: Studenten van Industrial Design presenteren interactieve installaties, samen met 'Dutch Designers' Mies Loogman, Jelle Mastenbroek & Daniël de Bruin. De installatie Bumper Ballet van Dropstuff.nl gaat in première. Bumper Ballet is een kleine botsautobaan en aanvankelijk een attractie zoals je gewend bent van de kermis, tot het moment waarop de computer het van de botsauto's overneemt...
20-25 mei, iedere dag vanaf 12:00 uur, Strijp-S

2

De kracht van virtual reality in de medische sector: “Ik durf best te voorspellen dat binnen vijf tot tien jaar elk ziekenhuis VR toepast”, zegt Jason van Eunen. Samen met Freek Teunen richtte hij MedKitVR op, een start-up van de TU/e. Het bedrijf creëerde een VR-platform waarmee ziekenhuizen met één soort bril, één systeem, gebruik kunnen maken van allerlei verschillende mogelijkheden en applicaties.  Wil jij weten hoe je de kansen van Virtual Reality optimaal kunt benutten in de zorg?
20 mei, De Effenaar, 13.30-16.30 uur, aanmelden kan hier.

3

Night of the nerds: Beleef innovatie, techniek en creativiteit met honderd verschillende activiteiten. Night of the Nerds is hét event waar gepassioneerde nerds de allernieuwste ontwikkelingen in de wereld van innovatie, techniek en creativiteit tonen.
21 mei, 12:00-21:00 uur, Klokgebouw Eindhoven, tickets 12,50 euro kun je hier bestellen.

4

Hyperspace into the future: Zijn de snelle technologische ontwikkelingen binnen Virtual Reality en Augmented Reality een zegen of een last? Waar zijn we met z’n allen over vijf jaar? Een panel van deskundigen gaat in debat. Vooraf kunnen bezoekers kennismaken met diverse VR- en AR-toepassingen.
21 mei, 19:00-22:00 uur, De Effenaar, aanmelden kan hier.

5

International Students Tech Safari: Ontdek bedrijven op de High Tech Campus Eindhoven zoals Philips, Teledyne DALSA, HighTechXL, Signify, Nextview, TomTom, NXP, Intel en Usono. De toer is opgezet door onder andere internationale studentenvereniging Cosmos om (internationale) studenten te tonen welke kansen er zijn voor het uitvoeren van een project, een stage of loopbaan.
23 mei, 15:00-19:00 uur, High Tech Campus Eindhoven, aanmelden kan hier.

6

Energy Now Congres: Studententeam Team Energy van de TU/e brengt onderzoekers, studenten en professionals bijeen om te inspireren en te informeren over de stand van zaken in de energiewereld. Wat is de rol die het energienet kan spelen in de overgang naar een duurzame toekomst? Wat doen we met 'smart grids', decentrale energieopslag en lokale energie-uitwisseling? Met workshops, plenaire sessie, paneldiscussie en netwerkborrel.
22 mei, 9:00 -18:00 uur, Evoluon, 10 euro, aanmelden kan hier.

7

Quiz Night XL: Een grappige kennisquiz, geheel in Engels zodat iedereen kan meedoen. Alle facetten van wetenschap en techniek komen aan bod, ondersteund met video's en beelden. Maak een team van vijf personen, en ga met 1200+ deelnemers de uitdaging aan. Presentatoren Julinka van Keulen en TU/e-hoogleraar Maarten Steinbuch nemen je bij de hand.
23 mei, toegang tussen 17.30 en 19:30, de quiz is van 19:45-23:30 uur, Klokgebouw Eindhoven, 15 euro, aanmelden kan hier.

8

Sioux Mechatronics Trophy: Robots van verschillende studententeams leggen een parcours af en wisselen geheel autonoom zelf een lege batterij om. Dit betekent geen kostbare tijd verliezen aan een oplader. De voorrondes starten om 18.00 uur, aansluitend zullen tussen 20:00 - 21:00 uur de finalerondes plaatsvinden.
23 mei, 16:00-21:30 uur, Ketelhuisplein, Strijp-S

9

Meerdere studententeams van de TU/e komen in actie tijdens de DTW. Je kunt deze teams vinden op de volgende locaties:

Uiteraard is dit slechts een kleine greep uit het totale aanbod van de DTW. Er zijn van vandaag tot en met zaterdag nog tal van andere symposia, lezingen, presentaties en ontmoetingen met het bedrijfsleven. Voor het hele programma klik hier.

Cursor bezoekt komende week elke dag een activiteit of locatie van de Dutch Technology Week. Volg ons dus ook de komende dagen voor nieuwe DTW-updates!

Dit botsautoballet is deze week alle werkdagen te zien op Strijp-S.

'Bumper Ballet'

Dit botsautoballet is deze week alle werkdagen te zien op Strijp-S.