Demissionair minister Jet Bussemaker.

Bussemaker blijft erbij: studentenstops bij TU’s niet erg

Demissionair minister Jet Bussemaker hield gisteren in Nieuwsuur voet bij stuk: een studentenstop bij de TU's is niet erg, mits tijdelijk. De lobby van de TU’s is sterk, zei ze, waardoor problemen bij andere opleidingen nu onderbelicht blijven. In de uitzending van Nieuwsuur liet collegevoorzitter Jan Mengelers weten jaarlijks tachtig miljoen euro extra nodig te hebben om de kwaliteit van het onderwijs te kunnen garanderen.

De vier technische universiteiten zeggen de grote toestroom van studenten niet langer aan te kunnen. Afgelopen vrijdag stuurde de TU/e de minister een brandbrief waarin de universiteit haar opriep “passende maatregelen” tegen de explosieve groei te nemen.

Maar Bussemaker liet zich niet overtuigen. Je moet het wel in proportie blijven zien, zei ze gisteravond in Nieuwsuur. Voorafgaand aan het interview was collegevoorzitter Jan Mengelers te zien, die 's middags door Nieuwsuur was gefilmd op de TU/e-campus. Mengelers schetste de problemen van de TU's en die van de TU/e in het bijzonder en verklaarde jaarlijks tachtig miljoen euro extra nodig te hebben om de kwaliteit van het onderwijs te kunnen garanderen.

Bussemaker weigerde herhaaldelijk om op dat verzoek te reageren, maar probeerde de problemen te bagatelliseren. “Afgelopen jaar konden 91 studenten niet aan de technische opleiding van hun eerste voorkeur beginnen”, aldus de minister. Die studenten zouden best een andere, verwante opleiding kunnen gaan doen, vindt ze.

Wrang

Is het niet wat wrang dat na jarenlange inspanningen om meer techniekstudenten aan te trekken, de deur nu wordt dichtgegooid, vroeg presentatrice Mariëlle Tweebeeke de minister. Die herhaalde wat ze eerder zei: zo’n studentenstop is maar tijdelijk. “Het is een voorzorgsmaatregel: we kunnen nu even niet de kwaliteit bieden, maar over twee of drie jaar weer wel.”

Ook komen lang niet alle afgestudeerden in de techniek terecht, benadrukte Bussemaker opnieuw. Dus de werkgevers die klagen dat ze moeite hebben technisch personeel te vinden, moeten bij zichzelf te rade gaan. “Die moeten ook hun best doen om ervoor te zorgen dat mensen in de techniek willen werken.”

Tweebeeke reageerde daarop met de vraag of het dan verkeerd is als mensen met een technische achtergrond ook in andere sectoren werkzaam zijn. Ook op die vraag gaf Bussemaker geen duidelijk antwoord.

Bussemaker vertelde afsluitend nog dat de TU’s, in vergelijking met andere universiteiten, al meer dan dertig miljoen euro extra gekregen hebben. Andere instellingen zouden dat ook wel willen, zei ze: bijvoorbeeld voor hun lerarenopleidingen, die lang niet zo’n sterke lobby hebben.