Op de studiekeuzecheckdag krijgen scholieren onder meer informatie over het vereiste wiskundeniveau.

Proefdraaien voor de decentrale selectie

De opleiding Technische Bedrijfskunde is verspreid over acht dagen aan het proefdraaien voor de decentrale selectie die mogelijk voor het collegejaar 2018-2019 van kracht wordt. Voor vier opleidingen heeft de TU/e dan een studentenstop aangekondigd. Ditmaal krijgen de scholieren nog een advies, volgend jaar worden ze op basis van hun resultaten gerangschikt.

Deze week zijn drie dagen gereserveerd voor de ontvangst van bijna honderdvijftig scholieren, die komend collegejaar mogelijk zouden willen starten met de opleiding Technische Bedrijfskunde. Hun deelname aan deze studiekeuzecheckdagen heeft nu nog geen selectie tot gevolg, maar over een jaar zullen scholieren gerangschikt worden en is er slechts plaats voor de 250 meest geschikte eerstejaars.

“Het is overigens niet zo dat de deelnemers nu helemaal geen advies krijgen”, zegt opleidingsdirecteur Eric van der Geer. “Bij de huidige studiekeuzecheck krijgen ze van ons aan het einde van de dag adviezen op het gebied van motivatie en capaciteiten die rood, oranje of groen gekleurd zijn. Rood staat voor 'beter niet doen', bij groen is er een match.”

De acht dagen waarop nu scholieren ontvangen worden, biedt de opleiding een goede mogelijkheid om uit te testen wat wel en niet werkt. Van der Geer: “Alle scholieren krijgen huiswerk, waarvan we verwachten dat ze er serieus werk insteken. Dan moet je denken aan zo’n acht tot tien uur voorbereiding. Het huiswerk bevat stof die ze nodig hebben op de studiekeuzecheckdag. Op die dag krijgen ze een case voorgelegd, waarvoor alle vier de secties van onze opleiding vragen aanleveren. In de ochtend maken ze de case individueel, ’s middags bespreken ze hem in groepjes van vijf á zes mensen. Ieder groepje moet dan een pitch geven waarbij ze twee tot drie vragen behandelen.”

Wiskunde

Aansluitend krijgen de scholieren een college wiskunde, dat ze duidelijk moet maken dat de opleiding ook op dit vlak heel wat van ze zal vragen. In de eerste drie jaar van hun studie krijgen ze 250 contacturen wiskunde en voor zelfstudie moeten ze nog zo’n 350 uur reserveren. Tijdens het college passeren enkele wiskundige voorbeelden uit de opleiding de revue. "'Wie op de middelbare school al hard moest buffelen voor een 6 op zijn eindlijst, zal het zeker moeilijk krijgen", waarschuwt wiskundedocent Michiel Hochstenbach, die het college verzorgt. "Voor die mensen geldt het advies: denk goed na, want het zal heel hard werken worden en dat vanaf dag 1."

Volgens opleidingsdirecteur Van der Geer kosten de voorbereidingen voor de decentrale selectie de medewerkers van de vier secties behoorlijk wat extra werk. Op de dag zelf moet de uitwerking van de case direct nagekeken worden, zodat alle vijftig scholieren nog aan het einde van de dag het advies kunnen krijgen.

“Volgend jaar als decentraal selecteren echt aan de orde is, zullen we alle scholieren op één dag moeten ontvangen en hun cases moeten nakijken. Die 'Big Bang' zal dan goed gemanaged moeten worden, maar daar maak ik me geen heel grote zorgen over. Zulke grote groepen zijn we ook wel gewend te handelen tijdens tentamens. Het zoeken naar beschikbare ruimten lijkt op dit moment de grootste uitdaging”, aldus Van der Geer.

Ook voor de opleidingen Industrial Design, Biomedische Technologie en Technische Informatica zijn voor het collegejaar 2018-2019 studentenstops aangekondigd. Medio mei liet collegevoorzitter Jan Mengelers weten dat voor het collegejaar 2019-2020 wellicht ook studentenstops nodig zijn voor de opleidingen Werktuigbouwkunde, Electrical Engineering, Technische Natuurkunde en Bouwkunde.