TU/ecomotive met 'lijvige Lina' niet competitief in Londen

TU/ecomotive heeft in Londen niet competitief kunnen deelnemen aan de Shell Eco-marathon; zijn nieuwe duurzame stadsauto Lina was, zoals vooraf bekend, fors te zwaar. De ploeg had de auto naar eigen zeggen kunnen strippen tot het juiste gewicht, “maar dan hadden we hem waarschijnlijk permanent moeten beschadigen, terwijl hij er net in volle glorie staat”. Lina heeft in Londen wel een aantal rondes over het parcours mogen rijden.

Voorafgaand aan de Shell Eco-marathon had TU/ecomotive al contact gehad met de organisatie om zijn spreekwoordelijke spagaat te bespreken. Teammanager Quinten Oostvogel: “Lina is gemaakt om straks ook daadwerkelijk de openbare weg op te gaan. Shell heeft hiervoor de Urban Concept-klasse, met een maximum gewicht van 225 kilo voor auto’s om tijdens het evenement de baan op te mogen.”

De Eindhovense Lina tikt echter 310 kilo aan. Dat had misschien best wat kilootjes minder gekund, erkent Oostvogel, maar met het toegepaste nieuwe bio-materiaal wilde het team volgens hem niet “op het randje” ontwerpen en bouwen. “Bijvoorbeeld qua aantal lagen composiet hebben we een ruime veiligheidsmarge genomen, zodat we zeker wisten dat het een stabiele, betrouwbare auto zou zijn. Liever wat ‘overbemeten’ dan dat ie tijdens een ronde op de Shell Eco-marathon doormidden zakt.”

De teammanager vervolgt: “We hadden de auto voor het evenement best zover kunnen ‘terugstrippen’ dat we op het juiste gewicht zouden komen - bijvoorbeeld door de achterbank, stoelen en dergelijke eruit te halen. Maar we kwamen vooraf ook al tot de conclusie: als we dat doen, moeten we de auto waarschijnlijk permanent beschadigen. En dat zouden we, nu Lina net af is, eigenlijk heel zonde vinden. Het team heeft twee jaar ontzettend hard gewerkt en dan zou de auto alweer uit elkaar getrokken worden.”

Met Shell werd daarom van tevoren al afgesproken dat als Lina verder alle technische en veiligheidsinspecties zou doorstaan, ze vrijdag alsnog de baan op mocht voor een speciaal media-event. Want daar was het TU/ecomotive in Londen, op dit internationale platform rond duurzame mobiliteit, naar eigen zeggen bovenal om te doen: “De auto op de track krijgen en aan zoveel mogelijk mensen laten zien”.
Het team reed met Lina uiteindelijk met succes twee rondes, met snelheden tot 55 kilometer per uur. Volgens TU/ecomotive reed de auto soepel en gingen ook de stukjes heuvelopwaarts vlot.

Houtje-touwtje

Oostvogel kijkt al met al met trots terug op 'Londen'. “De andere auto's zijn qua engineering óók ontzettend knap gemaakt, maar eigenlijk het is enige doel efficiency. Niks is praktisch, het zijn veelal prototypes waar alleen het kleinste meisje van de universiteit in past, alles zit houtje-touwtje vast. Wij hebben laten zien dat je de competitie ook op een ándere manier kunt interpreteren.”

En dat beseft ook de Shell-organisatie, die volgens Oostvogel nadenkt over mogelijke uitbreidingen van de competitie. Verder is het vooral aan de nieuwe TU/ecomotive-ploeg, die op 1 september start, om te bepalen of het de ingezette koers aanhoudt of zijn eigen weg kiest. “Misschien willen zij juist wel een competitieve auto gaan bouwen en voor de winst gaan - dat is aan hen.”

Hij zegt echter te hebben vernomen dat de nieuwe ploeg, die ook aanwezig was in Londen, wil voortborduren op het praktische en het biobased concept.” En een dergelijke duurzaam gebouwde vierzitter, praktisch en comfortabel, gaat volgens hem hoe dan ook niet onder de 225 kilo uitkomen. Of de Shell Eco-marathon - waar de Eindhovense studenten in 2014 met stadsauto Isa óók al tegen de gewichtsrestricties aan liepen - dan wel het beste competitieve platform is voor TU/ecomotive, weet Oostvogel niet. “Die vraag hebben we onszelf ook gesteld.”

Vreemde eend

Hij vervolgt: “We zijn met TU/ecomotive eigenlijk al jaren een vreemde eend in de bijt, omdat we iets aan het aanbod toevoegen waarmee we weliswaar niks kunnen winnen, maar waar we wel nadrukkelijk in gelóven. Ik zou het persoonlijk zonde vinden als dat zou verdwijnen. Maar dan is wel de vraag: is de Shell Eco-marathon het beste podium om dat te laten zien?” Alternatieve evenementen heeft Oostvogel niet paraat, “als iemand suggesties heeft, mag ie zich altijd bij ons melden”.

Een deel van het team is op het moment nog in Londen, waar TU/ecomotive dinsdag deelneemt aan een evenement bij de Nederlandse ambassade. Samen met onder andere het collega-team uit Twente wil de ploeg, met presentaties en demonstraties, laten zien “hoe waardevol de samenwerking tussen studenten en industrie is”.

Klik hier voor het liveblog dat TU/ecomotive bijhield tijdens de Shell Eco-marathon.