Ambitie voorop voor studentenpartij DAS Eindhoven

Bij de eerstvolgende universiteitsraadsverkiezingen kan er gestemd worden op drie studentenpartijen. Naast Groep-één en Eindhovense Studentenraad doet voor het eerst ook DAS Eindhoven mee. Vandaag, dinsdag 10 oktober, presenteert ‘De Ambitieuze Student Eindhoven’ zich buiten bij MetaForum. Aan het verkiezingsprogramma wordt nog geschaafd.

“DAS Eindhoven heeft ambitie hoog in het vaandel staan”, zegt Nick van Garderen, een van de drie oprichters van de kersverse partij. “We bedoelen ambitie in de breedste zin van het woord. Commissie- en bestuurswerk, topsport, een startup of studententeam - alles waardoor je als student rijker wordt als persoon, jezelf ontwikkelt en meer doet dan enkel met je neus in de boeken zitten, zien wij als ambitie en willen wij aanmoedigen. Daarom willen we op het hoogste beleidsmatige niveau binnen de TU/e, de universiteitsraad, het geluid van de ambitieuze student laten horen en die vertegenwoordigen in de discussies.”

De noodzaak voor een derde partij ziet Van Garderen in zijn idee dat “een steeds groter wordende groep ambitieuze studenten niet vertegenwoordigd wordt door de fracties die traditiegetrouw de negen zetels in de UR verdelen”.

Van Garderen zegt niet hoeveel zetels hij in december wil veroveren. “We hopen de UR in te komen met een solide fractie, die zich kan inzetten op de vlakken waar in onze optiek het geluid van de ambitieuze student het hardst nodig is. Het is voor ons als nieuwe fractie ook aftasten en leren wat de gang van zaken is.” Het hoeft van hem niet meteen een grote fractie te worden, zodat DAS Eindhoven de eerste periodes met ESR en Groep-één ervaring kan opdoen binnen de U-raad.

In het najaar van 2016 is de Eindhovense tak van DAS opgezet door TU/e-studenten Van Garderen (die eerder lid was van Groep-één), Joost van Thiel en Sjoerd Telkamp. Ze lieten zich inspireren door DAS Enschede, een partij die drie jaar eerder startte.

“Zij hebben ons op veel vlakken kunnen steunen en begeleiden. We zijn nu op het punt dat we ons kunnen presenteren. Dat doen we dinsdag vanaf vier uur in de 'markthal' en dan maken we onze top-vijf van de kieslijst bekend. Bij een barretje leggen we in een gezellige borrelsfeer meer uit over onze standpunten en ambities.”