Artist impression van de Flamenco Ice Tower in Harbin.

Bouw ijstoren in Harbin gaat half december van start

Een dertig meter hoge ijstoren bouwen in de Noord-Chinese stad Harbin was de droom van universitair docent Arno Pronk van de faculteit Bouwkunde. Half december wordt zijn droom waarheid. Studenten uit Eindhoven, Leuven, Gent en Harbin gaan er samen aan werken. Deze week is een groep van acht studenten van het Harbin Institute of Technology (HIT) met de Chinese projectleider hoogleraar Peng Luo op bezoek in Eindhoven.

De Chinese interesse in het project van Pronk gaat verder dan enkel de esthetische kwaliteit ervan, verzekert hoogleraar Peng Luo. “Deze innovatieve manier van bouwen, waarbij gewerkt wordt met ijs dat is versterkt met cellulose, maakt het mogelijk om in koude gebieden grote bouwstructuren neer te zetten. Die kunnen op diverse manieren gebruikt worden. In een stad als Harbin, waar de minimumtemperaturen van november tot april ruim onder de tien tot twintig graden Celsius uitkomen, biedt dat zeker mogelijkheden.”

Gisteren ondertekende decaan Elphi Nelissen van Bouwkunde met de School of Architecture van het HIT een overeenkomst voor meer toekomstige samenwerking. Qua staf en het aantal studenten is de Chinese faculteit vergelijkbaar met die van Eindhoven. Harbin zelf behoort volgens Pronk tot de zogeheten C9, dat is de lijst van negen beste universiteiten van China.

Flamenco Ice Tower

Half december start in de Noord-Chinese metropool de bouw van de dertig meter hoge Flamenco Ice Tower. Naast dit grote bouwwerk zullen in competitieverband ook nog een tiental iglo’s gebouwd worden door studententeams van onder meer de universiteiten van Gent, Leuven, de Kentucky State University, het HIT en enkele andere Chinese universiteiten. Het team van de TU/e gaat een verwarmde iglo bouwen.

Het aantal studenten dat ditmaal meegaat vanuit de TU/e blijft beperkt tot drie, vertelt Pronk, die zelf op 13 december naar Harbin afreist. “Wij gaan het project begeleiden en managen en de Chinese studenten zullen vooral de mankracht leveren. Ook de opblaasbare mal, waar straks het ijswater tegenaan gespoten wordt, zal in Harbin worden geproduceerd. Op dit moment zijn we daarvoor in onderhandeling met een bedrijf." Volgens hoogleraar Peng Luo zullen er vanuit zijn faculteit straks zo’n veertig studenten bij betrokken zijn.

IJsfestival

De toren en de iglo’s komen te staan bij een groot winkelcentrum, dichtbij het terrein waar het jaarlijkse ijsfestival van Harbin plaatsvindt. Op dit moment wordt aan de oostzijde van het TU/e-terrein een enorme zeecontainer ingericht. Pronk: “Hier komen de pompen en controlesystemen in en de vaten om het water te kunnen mixen met de cellulose. Op dit vlak willen we zo min mogelijk afhankelijk zijn van externe partijen, dat is iets wat we geleerd hebben bij onze eerdere projecten in Finland. Studenten van het Summa College helpen ons daarbij en daarvan gaan er ook drie mee naar China.” De container begint al op 6 november aan zijn trip richting Harbin en moet daar op 5 december aankomen.

In de workshop die de Chinese studenten deze week volgen bij Bouwkunde, krijgen ze veel uitleg over eerdere projecten en het aanstaande project en werken ze aan kleine opblaasbare mallen waartussen ze vrijdagmiddag tijdens een karaokesessie in de Skybar zullen optreden. Natuurlijk bezochten ze begin deze week ook de Dutch Design Week, maar volgens Pronk waren ze daar niet heel gegrepen door. “Wat dat aangaat zijn het toch echt heel grafisch ingestelde bouwkundestudenten.”