Motivatie Solar Team Eindhoven ‘sky high’ na tegenslag

Solar Team Eindhoven hoopt, ondanks aanvankelijke tegenslag in Australië, te “gaan knallen” tijdens de Bridgestone World Solar Challenge, die 8 oktober van start gaat. De TU/e-studenten kregen pas gisteren hun zonnewagen en vanochtend hun accu terug - ruim drie weken later dan gepland. Woordvoerster Beatrix Bos sluit juridische stappen ten gevolge hiervan niet uit, “maar de focus ligt nu eerst op de WSC”.

De avond is al gevallen in Darwin als Cursor belt, maar het is er nog altijd een benauwde 29 graden Celsius, vertelt Bos. “Overdag wordt het hier makkelijk 36 graden.” Geacclimatiseerd is het team volgens haar zéker, al was het maar omdat de leden “veel tijd hebben gehad om níet aan de auto te werken”. Die auto was namelijk, net als de accu, tijdens de reis in Azië blijven steken. Het team kon Stella Vie en toebehoren pas deze week weer in de armen sluiten.

Op 29 augustus werd volgens Bos al helder dat er iets “duidelijk heel erg mis” was, toen de kist met de auto, de accu en reserveonderdelen niet met de verwachte vlucht bleken te zijn meegekomen.  Ook het Delftse Nuon Solar Team moest uiteindelijk weken langer wachten op zijn voornaamste materialen.

Gisteren arriveerde Stella Vie alsnog in Darwin, vandaag gevolgd door de accu. Bos spreekt van verschillende redenen voor het oponthoud, van een (volgens de vliegmaatschappij) te grote kist waarin de auto zat tot “bureaucratische processen die altijd lang duren. We hadden sowieso een flinke marge ingebouwd, maar zo’n uitloop hadden we niet ingecalculeerd. De vertraging liep steeds verder op.”

Het team reed intussen traditiegetrouw de omgekeerde route van Adelaide naar Darwin, om alle procedures en routines in de praktijk te ervaren. “We hebben het kamp een paar keer opgezet, weten hoe het zit met allerlei protocollen rond bijvoorbeeld veiligheid - dat is een fijn gevoel”. Bovendien, zo zegt Bos: “Het is echt een prachtige trip. Woestijn is eigenlijk veel ‘niets’, maar het is zo ontzettend mooi”.

Alleen de broodnodige tests

Wel moet het team nu, na ruim drieënhalve week oponthoud voor zijn belangrijkste spullen, extra hard aan de bak. “Hoe meer tijd je hebt, hoe langer en beter je kunt testen. Je stelt vooraf een soort vereisten op: ‘dit is goed om de WSC te kunnen uitrijden, dit is nodig om te wínnen’. Zo loop je de hele auto af. Nu kunnen we eigenlijk alleen de broodnodige tests doen die vooral voor de veiligheid belangrijk zijn.”

Solar Team Eindhoven heeft binnen de Cruise-klasse dertien concurrenten, volgens Bos. In elk geval twee daarvan kampen eveneens met enige achterstand: toen de Eindhovenaren dinsdagochtend in quarantaine bij de douane hun auto mochten uitpakken, stonden daar ook nog drie andere zonnewagens te wachten - waaronder twee mede-‘cruisers’ uit Polen en Thailand. “De andere teams waren er op dat moment nog niet, dus wij hebben geholpen met uitpakken zodat de auto’s geïnspecteerd konden worden”, vertelt Bos.

Een derde, Australische concurrent heeft tijdens een testdag een crash gehad, weet Bos, “zij moeten nu eerst nog herstelwerkzaamheden uitvoeren. Niet fijn voor hen, maar voor ons stiekem natuurlijk gunstig”.

De gevolgen van een en ander voor de uiteindelijke prestaties van de Eindhovense ploeg in de WSC, kan Bos moeilijk inschatten. “We hopen vooral dat we ‘m kunnen úitrijden.” Dat neemt niet weg dat de spirit binnen het team volgens haar, nu de auto en accu er zijn, hélemaal terug is. “We gaan gewoon knallen en proberen de WSC te winnen. Dat doel is zeker niet veranderd en misschien juist wel stérker geworden. De motivatie is in elk geval sky high.”

Op 8 oktober gaat de feitelijke race van start, maar de teams richten zich in eerste instantie vooral op 3 oktober. Op die dag worden alle deelnemende zonneauto’s (statisch) gekeurd, “daarna mag je niks meer aan de auto veranderen”. En die naderende deadline is “gewoon heel krap”, aldus Bos.

“De auto en accu hadden eigenlijk geen dag later moeten komen. Je wilt er gewoon zeker van kunnen zijn dat je een betrouwbaar pakket hebt en dat de accu het doet. We zijn nu niet voor niks meteen in de avonduren aan het doorwerken.” Ook de communicatie tussen Stella Vie en de strategie-auto in het konvooi is de komende dagen een belangrijk testthema, aldus Bos.

Juridisch staartje

Bos sluit niet uit dat het Australische avontuur, vanwege het enorme oponthoud in het transport, vanuit haar team nog een juridisch staartje krijgt: “We gaan wel proberen om stappen te ondernemen”. Richting wíe en met welke inzet, “daar kan ik nu nog niks over zeggen, dat wordt allemaal nog uitgezocht. Onze focus ligt nu eerst op de WSC”.

De vorderingen van de Nederlandse teams tijdens de Bridgestone World Solar Challenge zijn vanaf 7 oktober onder meer te volgen via de NOS, met een dagelijkse uitzending vanuit Australië direct na het Achtuurjournaal op NPO1.