Stella Vie vergezelt LINQ. Foto | Bart van Overbeeke

LINQ bijna klaar voor vervoer over zee

In elf grote zeecontainers zal het meest duurzame huis dat TU/e-studenten ooit bouwden, LINQ, vervoerd worden naar Dubai. Team VIRTUe gaat begin september het bouwpakket in kratten laden en hoopt eind november hoog te eindigen bij de Solar Decathlon Middle East. Stella Lux gaat ook in een kist mee.

Na de Dutch Technology Week, waarin heel Nederland via media of een daadwerkelijke rondleiding kennis maakte met LINQ, is team VIRTUe begonnen met ‘het echte werk’. Dat is volgens woordvoerder en architectuurstudent Michiel Derikx het inpakken van het huis en het vervoeren en weer opbouwen in Dubai om daar mee te doen aan Solar Decathlon Middle East 2018.

Afgelopen zomer is er onder andere verder gewerkt aan de stroomvoorziening, het watersysteem en de koeling, is een knoop doorgehakt over het meenemen van Stella en is accommodatie geregeld voor het team. “We slapen met ons vijftigen zeven weken in een hotel dat ons ruimte geeft zoals ze dat met eigen personeel doet”, zegt Derikx.

Voortschrijdend inzicht

Een aantal zaken zijn aangepast, legt de woordvoerder uit. “Voor stroom hebben we nu gekozen voor een hybride systeem met tachtig procent gelijkstroom en twintig procent wisselstroom. Het plan was dat we de gelijkstroom die uit de zonnepanelen komt niet zouden omvormen tot wisselstroom omdat dat eigenlijk alleen nodig is voor stroomtransport en dat is hier minimaal. Maar vanwege de regels van de wedstrijd en het feit dat op Nederlandse markt nog niet veel huishoudelijke apparatuur beschikbaar is die op gelijkstroom werkt, kan dat niet.”

Ook wat duurzame watervoorziening betreft heeft VIRTUe een stapje terug gedaan. “We kregen niet alles gesponsord”, verklaart Derikx het ontbreken van het gewenste recyclen van onder andere vuil water. “We hebben wel een upfall shower geïnstalleerd. Die douche recyclet water terwijl je er onder staat. Het wordt gefilterd, gedesinfecteerd en opnieuw op temperatuur gebracht.”

Hitte

Tijdens de DTW waren de zonnepanelen en de airco nog niet werkend. In de zomerperiode zijn die aangesloten. “De airco hebben we twee dagen in gebruik gehad, en daarna meteen ingepakt omdat we er zo zuinig op zijn. Dat is wel jammer want het was ontiegelijk warm.” Het team begon tijdens de hittegolf al om zeven uur ’s ochtends te werken, tot het niet meer te doen was rond een uur of twee.

Bouwpakket LINQ is nog niet helemáál af. In Dubai gaan de studenten voor het eerst de buitenafwerking maken. Die bestaat uit tegels van biocomposiet die momenteel geproduceerd worden in Amsterdam. De groene wand is wel simpel op te bouwen en er is al een kweker gevonden die ter plaatse vetplantjes levert.

Stella Lux gaat mee

In de wedstrijdopdracht staat dat er een duurzame auto bij het huis moet zijn. Derikx is heel content dat Stella Lux mee gaat. [Op de hoofdfoto, gemaakt tijdens DTW, staat overigens Stalla Vie.] “Die wagen heeft zich al bewezen en Solar Team Eindhoven wil haar ook graag nog eens tonen voor groot publiek. Het was met regelgeving en verzekeringen best lastig om de auto mee te krijgen. We laten haar rijden in de Solar Hai, het park waar alle projecten van 14 tot 29 november geëxposeerd worden. Ze hoeft niet de openbare weg op, maar moet wel een rondje rijden.”

Contest

Vier maanden geleden is Derikx met een deel van het team naar Dubai geweest om een pitch te geven voor de organisatie. Toen is er ook contact gemaakt met medewerkers waar ze in oktober mee te maken krijgen: elektricien, kraanmachinisten, transportbedrijf, de firma van de batterijen en niet te vergeten de jury. Derikx: “We hebben afspraken gemaakt, vragen kunnen stellen en rondgekeken bij de locatie en andere deelnemers. Van de twintig projecten is er maar één ander team dat net als wij níet een vrijstaande woning maakt. Wij bouwen een appartement dat bij een heel complex hoort. We willen renoveren in de kern van de stad en niet nog eens een uitbouw van Dubai laten ontstaan. Hiermee verwachten we een goede jurybeoordeling en in de categorieën sustainability en innovation krijgen we vast veel punten.”

Het spannendst van de hele wedstrijd komt volgens Derikx binnenkort; dan moet het team de containers uit handen geven en is ze afhankelijk van transportbedrijf en douane. “Ik reed de spullen er nog liever zelf naartoe. Nu kunnen we alleen maar wachten en niets is erger, toch?”