Inschrijven Master Kick-off. Foto | Monique van de Ven

Master Kick-off 2019 | Dikke verdubbeling deelnemersaantal

Zo’n 750 studenten hebben zich deze week voor de Master Kick-off ingeschreven en dat is ruim twee keer meer dan vorig jaar. Het zorgt hier en daar voor wat logistieke aanpassingen, maar al met al is de Centrale Intro Commissie blij met het groeiend aantal deelnemers. Dit jaar doen er voor het eerst pre-masterstudenten aan deze startweek van de masters mee.

Het is een drukte van jewelste om negen uur ’s ochtends in het Auditorium, wanneer de studenten zich registreren voor deelname. Een halfuur later, wanneer het officiële programma begint, is nog lang niet iedereen aan de beurt geweest. De CIC laat de deelnemers bij de opening in de Blauwe Zaal al snel weten dat er tijdens de lunchpauze extra tijd voor is ingeruimd. En zo zijn er meer logistieke aanpassingen, die deels al van tevoren zijn geregeld. Dit jaar hebben zich zo’n 750 studenten ingeschreven, vorig jaar waren dat er 300.

CIC-lid Sjoerd Telkamp licht toe: “We kregen pas in de afgelopen twee weken meer zicht op het aantal deelnemers. De studenten bezoeken morgen bedrijven en we hebben gevraagd of er meer studenten dan gepland bij hen terecht kunnen en dat is geen probleem. Ze zijn daar heel flexibel in geweest. Vanmiddag bij de workshops hebben we wel genoeg plek voor iedereen, het kan alleen zijn dat de masterstudenten niet naar de workshop van hun eerste keus kunnen gaan.”

Telkamp benadrukt dat ze vooral heel blij zijn met het groeiende aantal deelnemers. “Daar streefden we naar, en het is fijn dat het ook is gelukt.” Waar hij ook blij mee is, is dat dit jaar de verhouding Nederlanders en internationals wat meer in balans is. “Vorig jaar was het drievierde internationals en een kwart Nederlanders, nu is minder dan de helft international.” Telkamp vermoedt dat het feit dat dit jaar voor het eerst pre-masterstudenten kunnen deelnemen, daar een belangrijke rol in heeft gespeeld. De dienst Education and Student Affairs becijfert dat er deze week studenten van zo’n vijftig nationaliteiten meelopen.

Vanwege het hoge deelnemersaantal, zijn de beelden van de officiële opening naar twee collegezalen doorgelust. Tijdens die opening krijgen alle aankomende masterstudenten in een hoog tempo informatie aangeboden. In zijn welkomstwoord adviseert dean Paul Koenraad de deelnemers om net als hij in zijn vakantie deed hun grenzen te verleggen en hun vleugels uit te slaan. Dat illustreert hij met een vakantiefoto waarop hij aan het deltavliegen is. Daarna komen vertegenwoordigers aan het woord van het Skillslab, de Career Academy, de Wervingsdagen en van Studium Generale en de CIC licht het programma verder toe.

De deelnemers doen mee aan een Department Day - waarbij de kennismaking met de faculteit centraal staat -, aan een Company Day - waarbij een bezoek wordt gebracht aan verschillende bedrijven -, en aan een Challenge Day - waarbij ze in multidisciplinaire teams aan de slag mogen met verschillende cases.

De Cursorredactie verslaat de Master Kick-off deze week online en via onze sociale media.