TU/e-studententeam FAST gaat commercieel als DENS

Team FAST, dat werkte aan toepassingen voor de brandstof ‘hydrozine’ op basis van mierenzuur, houdt op te bestaan. Een deel van het studententeam van de TU/e gaat verder als start-up DENS, dat de technologie commercieel verkrijgbaar wil maken. Daarbij richt DENS zich in eerste instantie op stationaire aggregaten voor op bouwplaatsen.

De technologie van Team FAST draait om het uit mierenzuur vrijmaken van waterstof, dat vervolgens in een brandstofcel wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken. Het mierenzuur fungeert daarbij als waterstofdrager, in de vorm van een gemakkelijk te hanteren vloeistof. Met de schaalmodellen Pico en Junior maakte het team de eerste auto’s waarin met mierenzuur een elektromotor werd aangedreven. Daarnaast werd gewerkt aan de ontwikkeling van ‘hydrozine’, duurzaam opgewekt mierenzuur met enkele toevoegingen voor een optimale werking als brandstof.

Vorig jaar bouwde Team FAST een aanhangwagen die achter een elektrische bus kan worden gehangen: de ‘range extender’ REX (zie foto's boven). Die is uiteindelijk nooit de weg op geweest, vertelt Max Aerts, medeoprichter van zowel Team FAST als DENS. “We durfden het niet aan, omdat we bang waren dat de installatie op de kasseien kapot zou trillen. Dat zou zonde geweest zijn van ons prototype.”

Bouwplaats

Het team bouwde vervolgens een stationaire generator, die afgelopen juni als aggregaat is getest op een bouwplaats voor de aanleg van de N211 bij Poeldijk. “Dat ging op zich goed”, zegt Aerts. “Maar we merkten wel dat we daar continu ingenieurs bij moesten hebben, met beeldschermen in een bouwkeet om alles in de gaten te houden. De volgende stap is dan ook om het systeem autonoom te laten draaien. Je moet op een knop kunnen drukken en er dan geen zorgen meer over hebben.”

DENS gaat de komende tijd vooral inzetten op dergelijke aggregaten, zegt hij. “In principe kan hydrozine overal gebruikt worden waar nu nog diesel wordt getankt, dus ook voor vrachtwagens en tractoren. Maar het is voor ons veel makkelijker om stappen te zetten als we niet aan de eisen van de automotive-industrie hoeven te voldoen.”

Studie

Het merendeel van het dertigtal leden van Team FAST, voornamelijk bachelorstudenten, is weer terug aan de studie, aldus Aerts. “Zes leden gaan door bij DENS; daarnaast hebben we Wout Gubbels aangetrokken, oud-teammanager van Solar Team Eindhoven.”

Hoewel ze nu als een zelfstandig bedrijfje verder gaan, blijven Aerts en zijn collega’s nauw samenwerken met de TU/e. “Samen met onderzoekers van Scheikundige Technologie en Werktuigbouwkunde willen we ons systeem verder verbeteren. Daarnaast vinden we het uiteraard belangrijk dat de hydrozine duurzaam wordt geproduceerd, dus we zullen ook actief betrokken blijven bij het opzetten van productie-installaties.”

DENS - voluit Dutch Energy Solutions - is net als voorheen Team FAST gevestigd op de Automotive Campus in Helmond.