Lightyear, GEM-Stage en DENS tonen zich aan de koning

Tijdens Koningsdag op de High Tech Campus in Eindhoven waren maar liefst drie organisaties aanwezig die hun oorsprong vinden op de TU/e: Lightyear, GEM-Stage en DENS. De missie van de drie start-ups komt overeen, namelijk schone mobiliteit en schone energie bereikbaar maken voor iedereen.

“Een geweldige kans om het brede publiek kennis te laten maken met deze high tech bedrijven, op een historische locatie waar zoveel uitvindingen in het verleden hebben plaats gevonden”, zegt Faas Moonen, universitair hoofddocent Constructief ontwerpen en vanaf het begin betrokken bij Green Energy Mill. “Ook voor ons, als TU/e, is het fantastisch om te zien dat onze voormalige studenten zulke grote ontwikkelingen doormaken. Alle fases van idee tot uitvinding binnen een studententeam naar start-up en opmars naar productie met een commercieel product.”

Koningin Maxima mocht op de Strip van de HTC een Lightyear besturen, met twee prinsessen naast zich. Het bedrijf dat uit het studententeam Solar Team Eindhoven voortrolde ontwikkelt de eerste commerciële lange-afstand zonneauto ter wereld: Lightyear One. Deze elektrische vijfzitter zal naar eigen zeggen de meest energie efficiënte en duurzaamste auto (van productie tot end-of-life) in Europa worden. De actieradius, op één batterijlading, bedraagt 725 kilometer. De eerste modellen zullen eind 2021 worden geleverd.

Lees verder onder de foto.

De Green Energy Mill is na twee jaar testen en rondreizen getransformeerd tot GEM-Stage. Tijdens Koningsdag 2021 was deze voor het eerst in gebruik. De stroom van de GEM-Stage wordt opgewekt door windenergie uit de windmolen, zonne-energie uit de panelen en zonnecellen in het gekleurde doek. Vanaf nu komt daar ook waterstof bij, in samenwerking met DENS (zie hieronder). Deze laatste toevoeging zorgt ervoor dat de GEM-Stage onder elke weersomstandigheid voldoende stroom kan leveren om een complete liveshow van duurzame stroom te voorzien.

Met de toevoeging van een podium en een waterstofaggregaat levert de GEM-Stage straks honderd procent groene energie aan muzikale acts op festivals en evenementen. Komende zomer gaat de GEM-Stage op tour langs verschillende Europese landen.

Reservestroom

De derde start up die de koninklijke familie hun product mocht tonen is DENS, die de eerste commerciële hydrozine stroomgenerator -aangedreven op mierenzuur- ontwikkelt. In de generator zit een reformer die hydrozine omzet naar een waterstofgas, dit gas wordt vervolgens in een brandstofcel omgezet naar elektriciteit. Doordat hydrozine niet brandbaar en explosief is, is dit een veilige en gebruiksvriendelijke oplossing om waterstof te gebruiken op festivals en evenementen, zo stelt DENS. Verder wil het bedrijf zich toeleggen op een emissieloze bouwplaats. Hun duurzame stroom maakt het mogelijk om op grotere schaal bouwmaterieel te elektrificeren en dit vervolgens op een duurzame manier op te laden, zodat ook zonder netaansluiting elektrisch gebouwd kan worden. Dit kan een oplossing worden voor de stikstofcrisis en de klimaatverandering.

Deze Koningsdag heeft DENS’ generator zijn nut bewezen door de Lightyear te laden.