Contouren werkplekken worden zichtbaar in Atlas

Voorzien van bouwhelmen en werklaarzen bezochten medewerkers van de diensten, twee faculteiten en andere TU/e-afdelingen de afgelopen weken hun toekomstige werkplekken in Atlas. Ze konden vragen stellen en kregen uitleg over hun nieuwe werkomgeving. Cursor stapte ook in de bouwlift en legde de eerste indrukken vast op video.

De trip met een buitengaatse bouwlift helemaal naar de top van Atlas is al een belevenis op zich. De geijkte grappen ontbreken natuurlijk niet, terwijl de wind door de kooi waait: “Etage drie, herenkleding, damesondergoed en keukengerei”. Het heeft iets weg van een schoolreisje, vandaar ook de naam Experience Tour.

Naar verwachting is eind van dit kalenderjaar Atlas gereed om op de twee bovenste etages het merendeel van de diensten te huisvesten. Ook de Eindhoven School of Education, Fundraising Development en de staf van de drie Strategic Areas van de TU/e krijgen er een plaats. Op de verdiepingen daaronder komen de faculteiten Industrial Design en Industrial Engineering & Innovation Sciences en onder meer ook het College van Bestuur met de beleidsstaf.

Telefoonhokjes

Op de tiende en elfde etage is er alles aan gedaan om de bezoeker alvast een eerste indruk te geven van zijn of haar toekomstige werkomgeving. De contouren van bureaus en kasten zijn met geel tape op de vloer uitgezet en er zijn kartonnen mock-ups gemaakt van zitjes en telefoonhokjes. Van die laatste komen er per etage een aantal en ze zijn bedoeld om mensen de mogelijkheid te bieden om vanaf hun werkplek ook een privégesprek te kunnen voeren.

Ook staat er een demonstratiemodel van een in hoogte verstelbaar bureau. Nu er steeds meer vraag is naar de mogelijkheid tot staand werken kan straks twintig procent van de bureaus elektrisch in hoogte versteld worden, waarbij ieder zijn individuele voorkeurshoogte ook kan vastleggen. Ook zijn er al voorbeeldinrichtingen te zien van vergader- en concentratieruimtes.

Want dat laatste is iets waar veel bezoekers vragen over hebben. Hoe kan ik straks in een meer open werkomgeving de rust vinden om ook geconcentreerd te werken? Volgens Ankie van Steen, die voor de etages 10 en 11 deze transitie begeleidt vanuit het programma Innovation@Work, zal dat zeker mogelijk zijn. “Er wordt een diversiteit aan werkplekken aangeboden. De werkplekken op vloer 11 zijn geschikt voor individueel geconcentreerd werk, vloer 10 kent veel meer de dynamiek en de samenwerking. Ook kunnen we nog variëren in hoogtes van tussenschotten van de bureaus. Daarnaast beschikt zowel vloer 10 als 11 over gesloten concentratiewerkplekken.”

Het is niet de bedoeling dat mensen zich ruimtes gaan toe-eigenen

Ankie van Steen, programmamanager Innovation@Work

In eerste instantie zullen die ruimtes niet zijn vast te leggen in het reserveringssysteem Book my Space. Van Steen: “Deze ruimtes kunnen ad hoc gebruikt worden. Het is niet de bedoeling dat mensen zich deze ruimtes gaan toe-eigenen - niemand heeft op de vloeren 10 en 11 een eigen werkplek, met uitzondering van de clustersecretariaten. Die werken wel vanuit een vaste vlek. We zullen in het begin kijken hoe dit uitpakt.”

De clusters, capaciteitsgroepen en afdelingen van de faculteiten ID en IE&IS hebben elk hun eigen werkgebied op de etages 3 tot en met 9. Binnen de huidige indeling van hun werkgebieden bepalen zij zelf wie waar gaat zitten en hoe ze hier met elkaar willen gaan (samen)werken. Een belangrijke vraag bij de medewerkers daar is hoeveel ze van hun papieren archief nog kunnen meenemen naar Atlas.

Fantastisch uitzicht

Alle bezoekers zijn zonder uitzondering enthousiast over het fantastische uitzicht dat de volledig glazen gevel biedt. Al zijn er ook die opmerken dat het nu opvalt dat het dak van de markthal van MetaForum er van boven niet echt aantrekkelijk uitziet. Ook komen er vragen of er straks voor alle bewoners wel voldoende toiletten zijn, of de telefoonhokjes niet beter gedempt kunnen worden, of één kopieermachine op een bepaald aantal mensen niet wat weinig is en waarom er voor vloerbedekking gekozen is. “Dat vind ik vanuit hygiënisch oogpunt nu niet de beste oplossing”, merkt een van de toekomstige gebruikers op.