RoboWars 2018. Foto | Rien Meulman

RoboWars @ TU/e: the sequel

Na een bloedige apotheose mocht het ‘Dream Team’ zich zondag de winnaar noemen van de tweede editie van RoboWars, een door studenten Industrial Design en Werktuigbouwkunde georganiseerd knutselfestijn voor gevorderden. De gebouwde robots werden getest op snelheid, balgevoel en - uiteraard - puur destructievermogen.

Het was een dolle boel, afgelopen weekend in Gemini. Zo’n 75 enthousiaste studenten, verdeeld over vijftien teams, stortten zich twee dagen lang op een bijzondere uitdaging: bouw een robot die niet alleen snel is, maar ook een potje kan voetballen, en bovendien zijn mannetje staat in een kooigevecht.

Volgens Max van Haren van de organisatie hadden de winnaars het bijzonder professioneel aangepakt. “Voor elk onderdeel hadden ze een speciale robot gemaakt, modulair ingericht, zodat ze verschillende onderdelen opnieuw konden gebruiken.” Zo heeft het ‘Dream Team’, bestaande uit louter studenten Werktuigbouwkunde, over de drie onderdelen de meeste punten weten te verzamelen.

Hoewel niet iedere robot even indrukwekkend presteerde, was volgens werktuigbouwer Van Haren de betrokkenheid van de deelnemers groot. “Iedereen is tot het einde gebleven en alle robots hebben in de arena gestaan.”