RoboWars van vorig jaar. Archieffoto: Bart van Overbeeke

Tweede editie RoboWars voorziet in nachtrust

Vanuit het niets een robot in elkaar zetten die zelfstandig de eigengemaakte robots van collega-teams verscheurt. Dat is het ultieme doel van deelnemers aan RoboWars 2018 op het tweedaagse evenement op 10 en 11 maart. De organiserende studieverenigingen Lucid en Simon Stevin proberen door tussentijdse wedstrijdjes de beste vechtmachines te laten ontwerpen.

In de hoop dat deelnemers niet zelf vlammenwerpers of cirkelzagen meebrengen heeft de organisatie de regels van de eerste RoboWars-editie, vorig jaar als lustrumactiviteit van Lucid, wat aangescherpt. “Voor de veiligheid stellen we dat niemand eigen materialen mee mag nemen. Wij zorgen voor metaal, hout, motoren en controllers. En voor ongeveer tachtig rescue robots die afgelopen collegejaar werden gemaakt bij Engineering Design”, zegt Werktuigbouwkundestudent Max van Haren, secretaris van de commissie die dit jaar ook uit Simon Stevin-leden bestaat.

Misschien zijn er uit de schroothoop van het basisvak van het Bachelor College nog wieltjes of aandrijfmotortjes te halen. En wat niet te vinden is, is mogelijk te printen met de 3D-printers die de organisatie heeft geregeld.

De arena, in de vorm van een plexiglazen kooi, staat dit jaar in Gemini. “Daar is meer ruimte dan in Laplace waar RoboWars vorig jaar gehouden werd. Voor de 75 deelnemers toen was het al krap, en wij hopen op nog meer deelnemers.” Alle Eindhovense studenten, ook van Fontys, kunnen zich vanaf deze week inschrijven voor 50 euro per team.

Thuis slapen

Voortschrijdend inzicht heeft de organisatie nog een spelregel doen veranderen. “De gewichtslimiet is nu hoger. Vorig jaar mocht de robot maximaal anderhalve kilo zijn. Dit had tot gevolg dat deelnemers stopten met het verbeteren zodra de machine het deed omdat het anders te zwaar zou worden. Nu mogen ze maximaal drie kilo zwaar zijn.”

De grootste verandering is echter dat de tweede editie van RoboWars niet meer een makeathon van 24 uur is, maar een tweedaags evenement. Het bleek dat zowel organisatoren als deelnemers een etmaal robots bouwen en testen erg vermoeiend vonden. Dit jaar kan er tot half twaalf in de avond worden doorgewerkt, maar gaat de tent daarna dicht voor de nodige nachtrust. Wie wil kan om acht uur de volgende ochtend weer verder, na een ontbijt in Gemini.

RoboWars draait uiteraard om de destructieve finale, voor iedereen te bezoeken op zondag tussen 15:30 en 18:00 uur. Maar om te checken hoe snel en hoe wendbaar de vechtmachines zijn worden twee tussentijdse challenges gehouden. “In ieder geval is er op zaterdag een dragrace”, zegt Van Haren, “op die manier gaan de groepen zich eerst focussen op een rijdend prototype. Op zondag komt er waarschijnlijk een voetbalwedstrijd, maar dat is nog niet zeker. De bedoeling is dat er functies worden getest die ook bij het gevecht van pas komen.”

Archieffoto | Bart van Overbeeke