Patricia Dankers. Foto | Bart van Overbeeke

TU/e start Young Academy of Engineering

Vorige week is de TU/e Young Academy of Engineering officieel van start gegaan. Deze groep van 21 jonge wetenschappelijke talenten, met 7 verschillende nationaliteiten, gaat zich onder meer richten op het stimuleren van interdisciplinair onderzoek en outreach naar het brede publiek.

De TU/e Young Academy of Engineering wordt voorgezeten door Patricia Dankers van de TU/e-faculteit Biomedische Technologie. Ze is tevens bestuurslid van de landelijke Jonge Akademie van de KNAW. Dit platform bestaat inmiddels meer dan dertien jaar en heeft diverse universiteiten in Nederland geïnspireerd tot het oprichten van een eigen jonge academie. Doelstellingen van de TU/e Young Academy zijn onder meer het stimuleren van interdisciplinair onderzoek, een bijdrage leveren aan outreach naar het brede publiek en het geven van advies over wetenschapsbeleid.

Tijdens het diner dat de start van deze nieuwe academie inluidde, benadrukte rector Frank Baaijens dat de leden alle ruimte krijgen om de TU/e Young Academy of Engineering zelf vorm te geven. Hij sprak de hoop uit dat de academie leden zal voorbereiden op het spelen van een leidende rol binnen de TU/e en daar buiten. Zelf geven de leden aan met name inspiratie hopen te vinden bij hun collega’s en eventuele samenwerking in interdisciplinair onderzoek. Ook biedt het platform ruimte om te discussiëren over bijvoorbeeld de relatie tussen fundamenteel en toegepast onderzoek en het bewaken van de kwaliteit van het onderwijs.

De eerste lichting bestaat uit 21 leden, met 7 verschillende nationaliteiten. Ze zijn geselecteerd uit door decanen voorgedragen nominaties. Uit elke faculteit komt minimaal één lid. Dit zijn de 21 leden:

• Alex Alvarado (Electrical Engineering, Chili)
  • Job Beckers (Technische Natuurkunde)
  • Emanuela Bosco (Bouwkunde, Italië)
  • Patricia Dankers (Biomedische Technologie)
  • Mathias Funk (Industrial Design, Duitsland)
  • Hanneke Gelderblom (Technische Natuurkunde)
  • Tom de Greef (Biomedische Technologie)
  • Jan Philipp Hofmann (Scheikundige Technologie, Duitsland)
  • Sandra Hofmann (Biomedische Technologie, Zwitserland)
  • Maarten Hornikx (Bouwkunde)
  • Daniel Lakens (Industrial Engineering & Innovation Sciences)