Nieuwe aanwas voor Eindhovense Young Academy of Engineering

De Eindhovense Young Academy of Engineering heeft deze maand zeven nieuwe leden ingewijd. De nieuwkomers binnen dit netwerk van excellente jonge wetenschappers, ontwerpers en ingenieurs van de TU/e zijn door het College van Bestuur benoemd voor een periode van vier jaar.

afbeelding TU/e

Matias Duran Matute (Applied Physics), Federica Eduati en Roy van der Meel (Biomedical Engineering), Johanna Höffken en Bob Walrave (Industrial Engineering & Innovation Sciences), en Antoni Forner Cuenca en Danqing Liu (Chemical Engineering) zijn de zeven nieuwe leden die onlangs door rector Frank Baaijens benoemd zijn. Tijdens een online ceremonie eerde hij Patricia Dankers bovendien met een speciale zilveren TU/e-medaille voor haar werk voor het opzetten van het netwerk in 2018, waarvan ze sindsdien de voorzitter was. Tot slot bedankte de rector Sandra Hofmann, Job Beckers en Jan-Philipp Hofmann (inmiddels werkzaam aan de TU Darmstadt), voor wie hun termijn als bestuurslid eindigde.

Een betere plek

Het nieuwe bestuur bestaat uit Yoeri van de Burgt, Oana Druta, Sandra Loerakker en voorzitter Daniël Lakens. Lakens presenteerde tijdens de online bijeenkomst een kort overzicht van de ambities van de TU Eindhoven Young Academy of Engineering (EYAE) voor het komende jaar. Hij kenmerkte het netwerk als een gemeenschap van vriendelijke en zorgzame mensen die zich inzetten om van de TU/e een betere plek te maken.

Lakens hoopt dat EYAE een belangrijke rol kan spelen in het vertegenwoordigen en ondersteunen van de wetenschappelijke staf aan het begin van hun carrière, zeker nu het netwerk een stevige basis heeft opgebouwd. Leden interviewen momenteel jonge medewerkers om te ontdekken wat de academische wereld - en de TU/e in het bijzonder - tot een (on)aantrekkelijke werkgever maakt. Een andere prioriteit is de alliantie met de jonge academies van de Universiteit Utrecht, het Universitair Medisch Centrum Utrecht en Wageningen University & Research. Samen richtten zij een Center for Unusual Collaborations op.

Een korte ronde onder de leden heeft geresulteerd in diverse suggesties voor andere onderwerpen die EYAE kan bespreken, zoals het verduurzamen van de TU/e, mogelijkheden voor sabbaticals, het vergroten van de zelfstandigheid en zichtbaarheid van jonge onderzoekers en discussies over diversiteit. Frank Baaijens vroeg EYAE ook om betrokken te blijven bij het debat rond Rewards & Recognition.

Brede interesse

De TU Eindhoven Young Academy of Engineering is een netwerk van enthousiaste, ambitieuze en uitmuntende beginnende wetenschappers, ontwerpers en ingenieurs met een brede interesse en kijk op wetenschap en techniek in het algemeen. EYAE wil een platform bieden voor jonge academici voor open discussie, ondersteuning bieden aan beginnende TU/e-onderzoekers, interdisciplinaire samenwerking en onderzoek bevorderen, excellentie in het onderwijs stimuleren, bijdragen aan valorisatie (kennisoverdracht) en outreach en adviseren over beleid op het gebied van wetenschappelijk onderzoek, onderwijs, valorisatie, outreach en impact - zowel binnen als buiten de TU/e.

De oproep voor nieuwe leden voor 2021 opent in mei 2021.