Studentsporters van het jaar deels vertrouwde gezichten

In community café Hubble zijn dinsdagavond traditioneel de beste Eindhovense studentsporters van 2018 gehuldigd. Tijdens het jaarlijkse Studentensportgala van sportkoepel ESSF, dat ondanks bestuursproblemen alles uit de kast trok om het evenement te laten doorgaan, werden de beste studentensportvrouw en -man, het beste sportteam en de beste sportvereniging uitgeroepen. De winst was voor Asterix-atlete Marissa Damink, Thêta-roeier Sander de Graaf, de cheerleading-squad van turnvereniging Suca en tafeltennisclub Taveres.

foto Dekate Mousa

Maar liefst drie keer waren de rugbyers van The Elephants genomineerd: in de categorieën sportman, sportvrouw en sportteam van het jaar. Maar de vereniging ging met lege handen naar huis - net als onder andere Zephyr, de e-sportsvereniging die genomineerd was in de teamklasse.

Lees verder onder de video.

Ook onze videoverslaggever Bart Versteeg trok dinsdagavond zijn mooiste jasje aan. Bekijk zijn videoreportage hiernaast.

ESSF Studenten Sport Gala 2018

Roeivereniging Thêta en atletiekclub Asterix, beide twee keer genomineerd voor dit lustrumgala, gingen wél aan de haal met eremetaal. Thêta mocht een extra glas (of twee) heffen op Sander de Graaf, die zich voor het tweede jaar op rij beloond zag voor zijn prestaties op het nationale en internationaal roeitoneel. Ook atlete Marissa Damink prolongeerde haar Eindhovense studentensportvrouwtitel - afgelopen jaar won ze onder meer brons op het NK en goud op het NSK indoor en outdoor.

Sportclub van het jaar werd tafeltennisclub Taveres, terwijl de cheerleading-squad van turnvereniging Suca zich een jaar lang mag wentelen in de lof die ze kreeg als beste team. De dames behaalden twee keer het hoogste podium op de Nederlandse kampioenschappen. De winnaars werden voorafgaand aan het gala gekozen op basis van het oordeel van een jury en stemmen vanuit de sportverenigingen en van het algemene publiek.

Na de award-ceremonie waren er optredens van breakdancer en balansmeester Paulance (alumnus van de TU/e), The Boys Band en dj Koen Barten.

Ook leden van studentenfotografie- en -filmvereniging Dekate Mousa mengden zich onder de galagasten. Bekijk een deel van hun foto-impressie hieronder.