Nieuwe TU/e-cateraar laat Subway en Starbucks los

De TU/e-gemeenschap moet na ruim twee jaar weer afscheid nemen van Subway en Starbucks. De genoemde twee concepten komen niet terug in het aanbod van nieuwe huiscateraar VITAM, dat het stokje na de jaarwisseling overneemt van Eurest.

VITAM is niet nieuw in het Nederlandse hoger onderwijs; de bedrijfs- en campuscateraar is onder meer al actief bij de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Hogeschool Utrecht. Wel is de TU/e VITAM’s eerste technische universiteit en haar eerste hoger-onderwijsinstelling in Brabant - met haar eigen unieke en gevarieerde populatie om rekening mee te houden, aldus Mark Hufken, operationeel manager campuslocaties.

Wat hem meer in het algemeen bovendien is opgevallen, is dat gezondheid vooral voor studenten aan de universiteit een belangrijk thema is, "misschien nog wel meer dan volume en prijs". Een mogelijke verklaring daarvoor ziet hij in hun leeftijd: “Gemiddeld zijn studenten aan de uni net iets ouder dan hogeschoolstudenten en zitten ze al in een net iets andere levensfase”. Ook duurzaamheid en vragen als ‘waar komt mijn eten eigenlijk vandaan?’ spelen aan universiteiten iets nadrukkelijker, merkt hij op.

Good, better, best

Gezondheid en duurzaamheid waren twee van de thema’s die ook terugkwamen in VITAM’s presentaties aan de TU/e eerder dit jaar. Net als, nog iets nadrukkelijker, het ‘good, better, best’-principe van het bedrijf: “Voor elke portemonnee moet iets beschikbaar zijn". En met die uitgangspunten bleek met name het concept Subway niet goed verenigbaar, stelt Hufken.

Hij spreekt van een lastige keuze, “want het is een heel populair concept binnen de TU/e en je wilt mensen in die zin eigenlijk niet voor het hoofd stoten. Maar Subway sluit gewoon niet voldoende aan bij dat waar wij voor stáán, zoals onze principes op het vlak van gezondheid en duurzaamheid." Bovendien, zo zegt Hufken, heb je je als cateraar bij dergelijke formules simpelweg te houden aan de prijzen die zijn afgesproken. "We zouden dus gewoon in de knoei komen met het verhaal dat we eerder aan de TU/e hebben gepitcht en campusbreed willen doorvoeren."

Hufken heeft echter goede hoop dat met name studenten het Auditorium straks nog steeds weten te vinden. In de plaats van Subway komt namelijk Grilzz: een VITAM-concept met “tosti’s in een nieuw jasje”, gemaakt van Vikingbrood, in de meest uiteenlopende varianten. Volgens Hufken is het concept nadrukkelijk geliefd onder studenten op de andere campussen waar het bedrijf al de catering verzorgt.

Starbucks

Wat betreft Starbucks, die andere Amerikaanse multinational, was er voor VITAM overigens eenvoudigweg geen keuze. Zelfs als de cateraar de bekende koffieformule in zijn totale aanbod had willen meenemen, had dat niet gekund, simpelweg omdat Starbucks maar een beperkt aantal cateraars een licentie hiervoor verleent. Eurest heeft die licentie wel, zijn opvolger niet. “Daar hoefden we dus niet over na te denken.”

Wél heeft VITAM ook voor deze locatie nagedacht over een passend vervolg. Op vloer 1 van Vertigo komt straks een zogenoemd Bakery Café, waar een goede kop koffie (of cappuccino, espresso of latte macchiato) centraal staat, maar waar klanten ook terechtkunnen voor bijvoorbeeld “een vers ontbijt of lekker broodje dat on the spot wordt bereid”.

Volgens Hufken zijn de cateringconcepten per TU/e-locatie inmiddels duidelijk en worden de plannen op dit moment in detail uitgewerkt. De cateringmedewerkers die nu nog in dienst zijn van Eurest, gaan straks allemaal over naar VITAM. Wel komen ze mogelijk op andere locaties te werken dan nu, “we gaan bekijken wie op welke plek en binnen welk concept het best tot zijn of haar recht komt”, aldus Hufken. Duidelijk is wel al dat de huidige Subway-dames in het Auditorium blijven en straks het genoemde Grilzz gaan runnen.