Twee jaar bikkelen voor Eindhovens bevrijdingsfestival

De Eindhovense Activiteiten Commissie (EAC) houdt op donderdag 20 september op het 18 Septemberplein voor het eerst het bevrijdingsfestival Liberation 040. Bijna twee jaar is er aan gewerkt. Met een verwachte opkomst van 2.500 bezoekers en een budget van 50.000 euro is het straks het grootste gratis toegankelijke evenement dat een studentenvereniging van de TU/e ooit voor de stad organiseerde.

Bob Hofstede, secretaris van de EAC en van de stichting die speciaal is opgericht voor Liberation 040, is al vanaf het prille begin betrokken bij dit initiatief. In 2017 had de EAC, een commissie binnen het Eindhovens Studenten Corps, al het voornemen om op het Lichtplein een bevrijdingsfestival te organiseren, “maar dat was destijds door ons wel heel erg optimistisch gedacht”, zegt de goedlachse Hofstede, student Innovation Sciences. “We hadden sterk onderschat hoeveel tijd er gaat zitten in het aanvragen en verkrijgen van vergunningen, het vinden van de geschikte partners, het binnenhalen van het benodigde budget en het vastleggen van artiesten en bands.”

Hofstede en zijn huidige zeven mede-organisatoren hadden er voor Liberation 040 nog steeds een hele kluif aan. Léon van de Beek, student Software Science en verantwoordelijk voor hardware als podium, licht en geluid, noemt het afgelopen jaar een pittige leerschool, “vooral als het aankomt op het bepalen van wat je precies nodig hebt en vooral ook wat dat allemaal gaat kosten.” Zo dreigden de aanzienlijk hoger uitvallende kosten voor alle hardware een maand geleden nog roet in het eten te gooien. “Maar gelukkig zijn we als team inmiddels in staat om dat soort tegenvallers snel en creatief te tackelen”, aldus Van de Beek.

Impact

De EAC had meerdere redenen om een festival te organiseren rondom de bevrijding van Eindhoven. “Om te beginnen willen we dit hoofdstuk uit de Tweede Wereldoorlog, dat zich heeft afgespeeld in de stad waar de bezoekers nu studeren, nadrukkelijker onder de aandacht brengen”, zegt Casper van der Schenk, student Technische Bedrijfskunde en vicevoorzitter van de EAC. “Veel studenten weten niet waarom we hier de bevrijding vieren op 18 september en het landelijk juist op 5 mei wordt gedaan. Of ze zijn zich er niet van bewust welke enorme impact het op de stad had en dat Eindhoven tijdelijk zelfs de hoofdstad van Nederland was.”

Over die episode worden, tussen twee optredens door, veteranen geïnterviewd, waarbij de organisatoren nog aan het nadenken zijn over hoe daarbij de interactie met publiek het beste gestalte kan krijgen. Ook komt er een tijdslijn met daarop de belangrijkste gebeurtenissen in Eindhoven tijdens WO II. De studenten willen ook de connectie maken met het hier en nu en de waarde van vrijheid laten zien in een tijd waar veel discussie is over de komst van migranten uit oorlogsgebieden. “Daarom zal ook een vluchteling uit een van die landen zijn verhaal doen voor het publiek”, zegt Hofstede. “Voor dit deel van het programma krijgen we veel steun van Amnesty en van de Stichting 18 September.”

Lokale bands

Maar vanzelfsprekend zijn ook de artiesten en bands van cruciaal belang om een breed publiek te trekken. Van der Schenk: “Het moet echt een feest voor studenten en de bewoners van Eindhoven worden. We hebben ons gefocust op lokale bands of bands die in opkomst zijn. Op het programma staan dj La Fuente, Wulf, Son Mieux, The Brahms, Lampegastuh, Melissa Janssen, Secret Act en Beaux. Een line-up waar we hard voor hebben moeten bikkelen, maar waar we zeer gelukkig mee zijn.”

Bezoekers die dat willen kunnen met een kwast of verfbus ook nog iets achterlaten op een grote ‘vrijheidsmuur’, en om 19.44 uur is er 'een speciaal momentje' om de bevrijding van Eindhoven onder de aandacht te brengen. Want dat is het streven van deze groep studenten: een positieve, feestelijke sfeer combineren met een leerzaam, cultureel evenement. “En wij denken dat dit zich uitstekend leent om er een jaarlijks terugkerend evenement van te maken”, zegt Hofstede. “Dat zullen wij niet meer gaan doen, maar we zullen met liefde onze kennis en ervaring overdragen aan degenen die het voor 2019 willen oppakken.”